Volkswagen ID. Buzz nu al geliefd tuningobject

Koolstofvezel wordt duur betaald

Volkswagen ID Buzz

De marktintroductie van de Volkswagen ID Buzz moet nog plaatsvinden, maar diverse tuners staan al te springen om de elektrische retrobus aan te pakken. Irmscher pakt het nog relatief bescheiden aan, de Noorse veredelaar Zyrus Engineering gooit het over een wat extremere boeg.

Zyrus Engineering kennen we van de bizarre 1.200 pk sterke Huracán die de tuner twee jaar geleden presenteerde. Met de ID Buzz gooit het bedrijf het over een heel andere boeg, wat gezien de mateloze populariteit van EV's in Noorwegen geen heel onverstandige zet lijkt. Aan de voorkant van de ID Buzz monteert Zyrus een spoilerlip van koolstofvezel die aan weerszijden kleine vinnen heeft. De voorbumper zelf krijgt geen make-over. Verder krijgt de ID Buzz zijskirts van koolstofvezel en onderaan de achterbumper een diffuser van hetzelfde materiaal. Die diffuser laat Zyrus helaas niet zien op de foto's, maar ziet er van opzij al aardig sportief uit.

Volkswagen ID Buzz

Het gewijzigde derde remlicht.

Het beeld aan de achterkant wordt echter nog niet zozeer bepaald door de diffuser, maar meer door de dakspoiler. Die valt niet alleen op door zijn formaat, maar meer nog door de vorm van het derde remlicht. Zyrus monteert die namelijk in een soort driehoek, waar het op de reguliere ID Buzz gewoon een horizontale strip met ledjes is. Om het geheel af te maken zijn ook de kappen van de zijspiegels van koolstofvezel en staat de ID Buzz op 22-inch wielen met, jawel, koolstofvezel schijven die het gehele wiel bedekken. Op de renders lijkt de bus ook een airride-systeem te hebben waarmee je hem tot de grond kunt laten zakken, maar daarover vermeldt Zyrus niets in het begeleidend schrijven.

Al dat carbon heeft zijn prijs. Zyrus vraagt €11.900 voor alle onderdelen van de bodykit, de wielen kosten nog eens €4.999. Begin 2023 worden de eerste bodykits geleverd.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.