Volkswagen ID. Buzz krijgt sportieve GTX-versie

GTX-versies voor alle ID-modellen

Volkswagen ID Buzz

Volkswagen zegt helemaal in zijn nopjes te zijn met de verkoopprestaties van de sportieve GTX-versies van de ID.4 en ID.5. Zo tevreden zelfs, dat het merk het GTX-label in de toekomst aan al zijn elektrische ID-modellen hangt. Dus ook aan de ID. Buzz!

Volkswagen heeft verschillende badges in het magazijn liggen die het op de sportievere versies van modellen plakt. De GTI-aanduiding wordt net als het R-embleem geplakt op de vlotste benzinemodellen terwijl de GTD- en GTE-benamingen gebruikt worden voor respectievelijk sportieve diesels en rappe plug-ins. Het GTX-label is het equivalent van al die labels voor volledig elektrische auto's van Volkswagen. We kennen al de 299 pk sterke ID4 GTX en ID5 GTX en daar komen er in de toekomst een hele reeks bij. Volkswagen zegt namelijk dat het van elk toekomstig ID-model een GTX-versie gaat voeren.

Het was reeds bekend dat ook Volkswagens eerste ID-model - de ID3 - een GTX-versie krijgt, maar dat alle ID-modellen aan een GTI-achtige worden geholpen is opvallend. Met de ID Buzz heeft Volkswagen namelijk een elektrische bus in het gamma met een carrosserievorm die zich wellicht niet direct leent voor een GTI-achtige. Toch komt ook van de ID Buzz een GTX-variant, zo bevestigt Volkswagen.

We mikken erop dat ook de ID Buzz de bekende 299 pk en 460 Nm sterke aandrijflijn krijgt die je kent van de ID4 GTX en ID5 GTX en die binnenkort dus ook naar de ID3 komt. Die aandrijflijn bestaat uit een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor die de achteras aandrijft en een 109 pk en 162 nm sterk exemplaar dat zich op de voorwielen richt. De topsnelheid van de GTX-modellen is elektronisch begrensd op 180 km/h. Elke GTX heeft de grootste accu die Volkswagen vooralsnog in het MEB-platform weet te proppen, het exemplaar met 77 kWh aan bruikbare capaciteit. Het is nog niet bekend wanneer de ID Buzz GTX op de markt komt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.