Volkswagen heeft ook buiten VS veel uit te leggen
Ook in Duitsland met de billen bloot
Het Zuid-Koreaanse milieuministerie gaat enkele duizenden Jetta's, Golfjes en Audi A3's op de testbank zetten om te kijken of ook daar geknoeid is met de motoren zodat ze in dergelijke testsituaties schoner lijken dan ze daadwerkelijk zijn. In de VS bleek dat het geval te zijn, meldde de federale milieudienst EPA vrijdag.
ACE, de op een na grootste autoclub van Duitsland, acht het op grond van eigen onderzoek zeer waarschijnlijk dat VW ook in eigen land gesjoemeld heeft. Een woordvoerder sprak tegenover persbureau DPA van "systematische misleiding van de consument''.
Topman Martin Winterkorn heeft verkeersminister Alexander Dobrindt evenwel verzekerd dat Volkswagen in Duitsland geen diesels heeft verkocht waarmee geknoeid is. Dat zei de bewindsman maandagavond laat na een "zeer constructief'' gesprek met de VW-baas.
Bondskanselier Angela Merkel drong er dinsdag bij Volkswagen op aan dat de onderste steen boven moet komen in het dieselschandaal. Volgens Merkel heeft minister van Transport Alexander Dobrindt nauw contact met het concern en heeft de overheid noodzakelijke stappen gezet. Welke maatregelen Berlijn heeft genomen lichtte ze niet toe.
"Gezien de moeilijke situatie moet Volkswagen volledige openheid van zaken geven en moet men zich inspannen om de hele kwestie op te helderen'', aldus Merkel. "Ik hoop dat de feiten zo snel mogelijk op tafel komen''.
Premier Stephan Weil van de deelstaat Nedersaksen, dat 20 procent van de aandelen VW bezit, bestempelde die winstwaarschuwing als "uitzonderlijk onaangenaam''. Weil, die commissaris is bij VW, is echter ondanks de "alarmerende'' voorziening van 6,5 miljard euro optimistisch over de zakelijke vooruitzichten van de autofabrikant.
Het schandaal kan Volkswagen alleen al in de VS op een boete van een slordige 16 miljard euro komen te staan. Veel erger is echter de imagoschade, meent het Duitse instituut voor economisch onderzoek DIW. Die kan ook andere Duitse exportbedrijven treffen. Daarmee staan volgens DIW veel banen op het spel.
Europa
Ook in Brussel wordt met argusogen gekeken naar het dieselschandaal. De Europese Commissie houdt alles nauwgezet in de gaten. Een woordvoerster van het dagelijks bestuur van de Europese Unie zei dinsdag met de lidstaten te gaan overleggen over eventuele stappen.
Eerder had de Franse minister van Financiën Michel Sapin opgeroepen tot een Europees onderzoek. Brussel wil zich daar nog niet aan committeren, maar benadrukte de situatie zeer serieus te nemen. Volkswagen zou flink gesjoemeld hebben met de uitstoot van dieselauto's.
"Wij moeten er absoluut zeker van zijn dat de industrie voldoet aan de grenswaarden voor de uitstoot van CO2'', aldus de zegsvrouw van de commissie. Op dit moment is het te vroeg om al conclusies te trekken.
Grenswaarden aan uitstoot worden op EU-niveau vastgelegd. De handhaving ervan is de verantwoordelijkheid van de lidstaten.