‘Volkswagen heeft één of twee jaar om gezond te worden’
Tegenvallende vraag blijft, serieuze maatregelen noodzakelijk
Het rommelt bij Volkswagen. Nu het Duitse merk voor het eerst in zijn geschiedenis fabrieken wil sluiten, trekt ook de financiële topman van Volkswagen aan de bel. Het merk zou ‘één, maximaal twee jaar’ hebben om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit.
De heftige woorden komen volgens Reuters en The Guardian uit de mond van Arno Antlitz, Chief Financial Officer van Volkswagen. Die sprak een woedende groep van tienduizenden medewerkers toe naar aanleiding van de dreigende fabriekssluitingen. De boodschap: die medewerkers kunnen maar beter samenwerken met Volkswagen om de kosten terug te dringen en het merk door deze loodzware periode heen te helpen.
We spreken in dit verband trouwens specifiek over het merk Volkswagen, de personenautobouwer die de vaandeldrager is van de grote Volkswagen Group. Volgens Antlitz is de Europese automarkt na de coronapandemie nooit meer de oude geworden en moet Volkswagen ‘wennen’ aan een met jaarlijks 500.000 auto’s afgenomen vraag, wat grofweg overeenkomst met de capaciteit van twee fabrieken. Volgens Antlitz is de Europese markt gekrompen van 16 miljoen auto’s per jaar voor de pandemie naar 14 miljoen nu. “Dat heeft niets te maken met onze producten of onze verkoopprestaties, de markt is er simpelweg niet meer", stelt de financiële topman. De omzet in China valt bovendien ook tegen, stelt CEO Blume, wat een groot probleem is, aangezien dat land de grootste afzetmarkt is voor Volkswagen.
Dat automerken uit datzelfde China inmiddels in grote aantallen betaalbare EV’s naar Europa verschepen, heeft ongetwijfeld ook invloed op de situatie waarin Volkswagen zich momenteel bevindt. Het merk mikt op een winstmarge van 6,5 procent over 2026, maar dan moet er nog wel wat gebeuren. In de eerste helft van 2024 kwam het merk Volkswagen namelijk niet verder dan 2,3 procent, tegen 3,8 procent in 2023. Om het tij te keren, moet er volgens Antlitz heel snel iets veranderen. Het wennen aan de nieuwe situatie kost in samenspel met de transitie naar elektrisch rijden bakken met geld en daarvoor zouden grote hervormingen, zoals de sluiting van fabrieken, simpelweg onvermijdelijk zijn.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Transporter Bestelwagen L2 64kWh | 218 pk | Trekhaak | Dubbele Schuifdeur | Betimmering | Achteruitrijcamera | PDC | Cruise Control | Apple Carplay
- 2025
- 15 km

Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh 204pk | WORDT VERWACHT | Panoramadak | Stoelverwarming | Lichtmetalen velgen | Adaptieve cruise control
- 2021
- 45.191 km

Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG Highline Panorama LED Virtual NAP
- 2019
- 145.899 km
Lees ook

Dit zijn de 2025 tops en flops van de redactie deel 2

Volkswagen ID7: wel of geen GTX, dat is de vraag

De Biagini Passo is een Frankenstein-Golf Cabrio

Deze SUV’s en cross-overs worden 10 jaar maar hun populariteit maakt ze behoorlijk duur




