Volkswagen: 'EV met range-extender ook interessant voor Europa'

Range anxiety wegnemen

Volkswagen ID Era

Volkswagen presenteerde onlangs in China een elektrisch studiemodel met range-extender. Die is wellicht toch relevanter voor ons dan het leek.

Onlangs ging tijdens Auto Shanghai het doek van de Volkswagen ID Era, een voorbode op een volledig elektrische SUV met een range-extender aan boord. Hoewel die auto zowel qua uiterlijk als qua techniek weinig relevant leek voor Europa, zit er nog een staartje aan het verhaal. Niemand minder dan Volkswagen Group-topman Oliver Blume zinspeelt op de komst van range-extenders naar EV's die wél in Europa op de markt komen.

Volgens Blume is het principe van de range-extender interessant om de EV-transitie te versnellen. "Je rijdt dan nog steeds elektrisch, maar het grotere rijbereik neemt mogelijk de horde weg om elektrisch te gaan rijden." Blume hoopt dat er dan een bredere doelgroep te bereiken is. "Het kan ook interessante technologie zijn voor Europa," zo tekent Automotive News op.

Op dit moment zijn EV's met range-extender hier dun gezaaid. We kennen de Leapmotor C10 REEV en de Mazda MX-30 R-EV. Daarnaast zijn er nog elektrisch aangedreven auto's die hun stroom enkel aan een draaiende brandstofmotor danken en niet aan een stekker kunnen, zoals bij de Nissan e-Power-techniek. In het verleden was de BMW i3 een bekende EV die je met range-extender kon krijgen. Het nadeel is dat EV's met range-extender vaak extra zwaar zijn en relatief duur. Zeker nu ook accutechnologie nog aanzienlijk verbeterd is, lijkt er weinig toekomst in te zitten, maar wellicht kan Volkswagen er een interessant totaalplaatje van maken.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.