Volgende stap: Rolls-Royce Ghost in het nieuw
Tijd voor een nieuw instappertje
Rolls-Royce heeft geen snelle generatiewissels nodig, maar de laatste tijd is er toch genoeg nieuws te melden bij de edele Britse BMW-dochter. Vandaag zien we het eerste levensteken van de volgende belangrijke nieuwkomer: de Ghost.
Met een nieuwe Phantom en de voor dit merk nogal revolutionaire Cullinan heeft Rolls-Royce aan de bovenkant van het gamma een zeer actuele line-up. De relatief ingetogen Ghost en diens tweedeurs broertjes Wraith en Dawn kunnen dat niet bijbenen en dus wordt er hard gewerkt aan opvolgers. Net als eerder begint dat natuurlijk met de sedan.
De huidige Ghost werd in 2009 gelanceerd en hoewel auto’s van Rolls-Royce doorgaans wat langer meegaan dan een alledaagse B-segmenter, begint het model nu toch echt op leeftijd te raken. De auto die boven dit verhaal prijkt, is van een geheel nieuwe generatie. Dat moet je maar net weten, want de bekende verhoudingen blijven volledig intact. Een lange neus, een vrij hoekige daklijn met in dik chroom gevatte zijruiten en een ietwat naar beneden hangende kont geven ook het nieuwe model een typisch Britse uitstraling. Ook de naar achteren openende achterportieren blijven behouden.
Aan voor- en achterzijde valt het nieuws meer op. Iets minder vierkante koplampunits doen denken aan die van de nieuwste Phantom en de kont lijkt lager en breder, al slaagt het camouflagemateriaal er nog goed in om de definitieve vormen te verhullen.
De Ghost krijgt niet alleen een nieuwe koets, maar wordt ook onderhuids helemaal nieuw. In plaats van op een hevig verbouwd BMW 7-serie-platform leunt de volgende generatie straks op de speciaal voor Rolls-Royce ontwikkelde basis waarvan ook de Phantom en Cullinan gebruik maken. Alleen de V12 wordt dan nog met een BMW (M760Li) gedeeld, al zal de Britse tak ook hier een eigen stempel op drukken.