Vinfast schrapt accuhuur: nieuwe prijzen
Vooralsnog ook minder uitvoeringen
Het Vietnamese Vinfast past zijn prijzen aan. Het merk heeft het accuhuur-concept geschrapt, zodat je voor de nieuwe bedragen nu ook echt de hele auto koopt.
Vinfast maakte al in mei vorig jaar de prijzen bekend van de eerste twee elektrische SUV’s waarmee het Europa wil veroveren. De introductie is echter wat uitgesteld, al leerden we eerder vandaag dat de eerste VF8’s nog dit jaar aan Europese klanten moeten worden afgeleverd. Dat was aanleiding om weer eens een duik in de configurator van deze interessante nieuwkomer te nemen, en daar viel op dat de prijsstelling van beide auto’s heel anders is dan in het eerdere bericht.
Dat heeft een reden: Vinfast schrapt het verkoopmodel met een verplicht batterij-abonnement. Aanvankelijk was het idee dat Vinfast-klanten de accu zouden huren, net als bij onder meer Nio dus. Bovenop de aanschafprijs zou dan nog een maandelijkse huurprijs van 120 of 150 euro komen, voor zolang de auto in bezit is.
Van die maandelijkse kosten zijn Vinfast-kopers nu bij voorbaat af, maar dat heeft natuurlijk wel gevolgen voor de prijs. De vanafprijs van de Vinfast VF8 is nu €53.900, de grotere VF9 kost minimaal €91.300. Dat is nogal een verschil met de ‘oude’ prijzen van respectievelijk €44.350 en €59.200, maar daar hoort ook weer een kanttekening bij. Vinfast past namelijk ook het leveringsgamma aan en lijkt in beide gevallen de ‘kleine’ accu-optie te schrappen. De Vinfast VF8 is er daarmee louter met een 87,7 kWh grote accu, goed voor een bereik van 471 kilometer. De Vinfast VF9 maakt het nog bonter en komt standaard met een 123 kWh grote batterij, goed voor een actieradius van 594 kilometer.
In de configurator staat bij de prijs nog wel een zinnetje over het batterijabonnement, maar Vinfast verzekert ons dat de prijs 'all-inclusive' is.
Op het gebied van uitrusting zijn er in beide gevallen twee niveaus: ‘Eco’ en ‘Plus’. De Plus-versie van de VF8 heeft onder meer een panoramadak, uitgebreider verstelbare en geventileerde stoelen, meer opties op het gebied van interieurkleuren en zelfs ook meer vermogen, namelijk 408 in plaats van 353 pk. Bij de VF9 is een belangrijk verschil dat de ‘Plus’ verkrijgbaar is met zes ‘captain chairs’ in plaats van zeven normale zitplaatsen. Deze auto heeft altijd 408 pk, overigens afkomstig van twee motoren. De prijzen van beide uitvoeringen van beide modellen vind je hieronder.
Eco | Plus | |
Vinfast VF8 | €53.900 | €59.790 |
Vinfast VF9 | €91.300 | €100.100 |
Losse opties zijn er naar goed hedendaags gebruik bijna niet, maar Vinfast biedt wel bovengemiddeld veel keuze op het gebied van lakkleuren. Behalve zwart en wit kost alles extra, maar voor een schappelijk bedrag rijd je dan wel naar huis in een goudkleurige, groene, rode of blauwe SUV.