Verzekeraars: 'Rijhulpsystemen verkleinen kans op ongeval met tot 40 procent'
Veelvoorkomende letselschade beperken
De drie meest voorkomende oorzaken van letselschade door een auto-ongeval zijn toevallig heel goed tegen te gaan met rijhulpsystemen.
Volgens het Verbond van Verzekeraars kunnen rijhulpsystemen de kans op ongevallen met 30 tot 40 procent verminderen. Men vindt dan ook dat 'de impact van deze systemen niet te onderschatten is'. Het kan niet alleen helpen in strijd tegen alsmaar hogere verzekeringspremies voor automobilisten, maar tevens voorkomen dat er slachtoffers vallen.
Verzekeraar TVM onderscheidt aan de hand van zijn eigen data de drie meest voorkomende oorzaken van letselschade in het verkeer. Dat zijn; achterop rijden, van rijbaan wisselen en rechts afslaan met iemand in de dode hoek. Hierbij kunnen rijhulpsystemen van grote waarde zijn. Achterop rijden bij iemand is soms te voorkomen met een automatische remassistent, de kans op een botsing door van rijbaan te wisselen wordt minder met dodehoekdetectie en dat geldt ook voor een aanrijding met een persoon in die dode hoek.
TVM benadrukt dat een goede werking van rijhulpsystemen hand in hand gaat met begrijpen wat de systemen doen." Het hebben van technische hulpmiddelen waaronder rijhulpsystemen betekent niet automatisch het (goede) gebruik ervan. Het begrijpen en juist inzetten van deze systemen verdient extra aandacht is onze boodschap", aldus TVM-topman Michel Verwoest. Hier ligt op het gebied van voorlichting niet alleen een verantwoordelijkheid bij bijvoorbeeld autoverkopers, maar eveneens bij de verzekeraars zelf. TVM geeft in een speciale greenpaper aan wat relevante rijhulpsystemen kunnen betekenen voor de veiligheid.