Vernieuwde Zeekr X: focus op het onzichtbare
De grotere modellen achterna
Welkom in de wereld van kleine aanpassingen. De elektrische Zeekr X wordt volgend jaar twee jaar oud en het neefje van auto's als de Volvo EX30 en Smart #1 en #3 lijkt met nieuwe hardware zijn derde levensjaar tegemoet te gaan.
Tijdens speurwerk in de internationale patentbureaus heeft AutoWeek een set patentplaten opgedoken van de Zeekr X. Daarop is vooral 'gewoon' een Zeekr X te zien, maar toch zijn er nieuwigheden. Het design van Zeekr X op de tekeningen wijkt niet af van dat van de auto die je sinds begin 2023 kent. Wél nieuw zijn de diverse extra modules waarmee de auto is uitgerust.
Zo is de Zeekr X op deze patenttekeningen uitgerust met een uitgebreid pakket nieuwe sensoren. Boven de voorruit op het dak nemen we een lidar-module waar. Ook nieuw zijn de radarsensoren in de stokjes waar de zijspiegels op zijn geplaatst én de exemplaren in de voorschermen en in het deel boven de achterruit waar je het derde remlicht in aantreft. Zeer waarschijnlijk rust Zeekr de X straks uit met het nieuwe pakket veiligheidssystemen dat eerder al op de vernieuwde 001 verscheen en waar ook de in Nederland (nog) niet leverbare Mix, 007 en 7X mee zijn uitgerust.
Wat er nog meer verandert? Dat zal later moeten blijken. In Nederland zijn sinds de marktintroductie van de Zeekr X 338 exemplaren op kenteken gezet. 821 daarvan kregen in de eerste elf maanden van dit jaar een kenteken.