Vernieuwde BMW i4: nauwelijks duurder en nu ook als xDrive40

Nu ook vierwielaandrijving zonder M Performance-hardware

BMW i4
BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4BMW i4

De elektrische BMW i4 ging onlangs gelijktijdig met het alternatief met verbrandingsmotoren - de 4-serie Gran Coupé - onder het mes. AutoWeek kan je nu al de prijzen van de aangescherpte BMW i4 vertellen, inclusief de splinternieuwe xDrive40 geheten motorversie.

Je moet behoorlijk goed kijken om de in april in gefacelifte vorm gepresenteerde 4-serie Gran Coupé en i4 te kunnen onderscheiden van de versies van voor de facelift. Je herkent de vernieuwde BMW i4 en 4-serie Gran Coupé vooral aan hun aangescherpte koplampen. Tijdens het bijpunten van de i4 introduceerde BMW direct een nieuwe motorversie van die EV. Die heet xDrive40 en is de enige vierwielaangedreven variant die - in tegenstelling tot de M50 xDrive - géén M Performance-versie is. AutoWeek heeft de prijzen van de vernieuwde BMW i4 en ook die van die nieuwe i4 xDrive 40.

De instapversie van de BMW i4 is net als voorheen de eDrive35. Die 286 pk sterke achterwielaandrijver heeft een 66 kWh groot accupakket (netto) en komt daar zonder bij te laden tot 483 kilometer ver mee. Na de facelift is die BMW i4 eDrive35 een bescheiden €363 duurder dan voorheen, wat de BMW i4 een nieuwe vanafprijs oplevert van €59.728. Een stapje daarboven staat opnieuw de i4 eDrive40. Ook dat is een achterwielaandrijver, maar wel een die met 340 pk een stuk potenter is dan de eDrive35. Ook heeft hij een grotere accu, een pakket met een capaciteit van 80,7 kWh (netto). De eDrive40 blijft de i4 met het grootste bereik. Hij noteert een maximale actieradius van 590 kilometer achter zijn naam. Ook de i4 eDrive40 wordt €363 duurder dan hij was en wisselt nu vanaf €63.358 van eigenaar.

i4 xDrive40

Het gat dat voorheen tussen de eDrive40 en de vierwielaangedreven M50 xDrive bestond, wordt opgevuld met de nieuwe xDrive40-motorversie. De BMW i4 xDrive40 is de enige i4 met vierwielaandrijving die geen M Performance-variant is. Hij heeft twee samen 401 pk en 600 Nm sterke elektromotoren en heeft de bekende 80,7 kWh accu in z'n bodem. Hij noteert een actieradius van 548 kilometer achter zijn naam. De BMW i4 xDrive40 kost minimaal €65.899 (fiscaal: €64.614). De nieuw motorversie is dus €2.541 duurder dan de eDrive40, maar daar krijg je vierwielaandrijving én 61 pk extra voor. De 544 pk sterke en dus ook vierwielaangedreven i4 M50 blijft voorlopig de absolute topversie. Die is na de facelift €1.210 duurder dan ervoor en kost nu €77.999.

Hier lees je meer over de gefacelifte i4 en 4-serie Gran Coupé. Belangrijke kanttekening: bovenstaande nieuwe prijzen zijn nog niet door BMW bevestigd en zijn gebaseerd op de door AutoWeek opgedoken nieuwe fiscale vanafprijzen (exclusief kosten rijklaarmaken) waar we de rijklaarmaakkosten die voor de facelift €1.285 bedroegen bij hebben opgeteld.

Prijzen BMW i4 - mei 2024

MotorversieVermogenAandrijvingAccu (netto)ActieradiusVanafprijs*
i4 eDrive35286 pk - 400 NmAchter66 kWh483 kilometer€59.728
i4 eDrive40340 pk - 430 NmAchter80,7 kWh590 kilometer€63.358
i4 xDrive40401 pk - 600 NmVoor en achter80,7 kWh548 kilometer€65.899
i5 M50544 pk - 795 NmVoor en achter80,7 kWh520 kilometer€77.999

*= Door AutoWeek berekende nieuwe prijzen inclusief kosten rijklaarmaken. Nog niet door BMW bevestigd of zelf gecommuniceerd.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (176)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.