'Gebruikte EV nog te duur voor particuliere rijders'

Verkoop gebruikte EV’s blijft achter ondanks subsidies

BMW i3 - Renault Zoe - Hyundai Ioniq

Consumenten laten de elektrische auto te veel links liggen. En dit ondanks de subsidie, die mede daardoor ook volgend jaar nog blijft. Als occasion is de EV ook nog geen hardloper, want het aanbod is beperkt en de prijzen zijn stevig.

Hoe zit dat met de stagnatie van de verkoop van nieuwe en gebruikte EV’s? Bovag-woordvoerder Paul de Waal: “Er wordt zeker nog gehandeld in gebruikte EV’s, maar het gaat misschien even niet zo hard als gehoopt. Het sentiment is momenteel wat negatief. Zo dreigt er een motorrijtuigenbelasting op basis van gewicht te komen, die het bezit van een EV duurder maakt dan van een benzineauto. Je merkt dat dit gevoel invloed heeft op de markt, maar dan vooral bij nieuwverkoop.”

Meer EV-occasions geïmporteerd dan geëxporteerd

Op de occasionmarkt lijkt dit effect minder zichtbaar, wat De Waal ondersteunt met cijfers. Maar groei? Mwah. Van januari tot en met september 2022 werden er 41.344 gebruikte EV’s verkocht, tegen 42.889 in dezelfde periode dit jaar. “De markt voor gebruikte EV’s is dus stabiel”, benadrukt hij. Als het gaat om import en export overlegt hij interessante cijfers. In 2022 zijn er 4.571 gebruikte elektrische auto’s geëxporteerd en importeerde Nederland er 18.675.

Gebruikte EV nog te duur voor particuliere rijders

Volgens Igor Roso, salesmanager gebruikte auto’s bij dealerbedrijf Vallei Auto Groep, is de praktijk weerbarstiger. “De vraag is er wel, maar het aanbod van relatief goedkopere EV’s nog niet. De elektrische auto’s die nu te koop worden aangeboden, zijn voor veel particulieren nog duur. Zeker in combinatie met de hoge rente en onzekerheden rondom prijzen en uitvoeringen van nieuwe EV’s zorgt dit voor een wat tegenvallende verkoop. Omdat nieuwe auto's, ook elektrische, ruimschoots beschikbaar zijn, wordt het prijsverschil  tussen een oude en een nieuwe EV kleiner, zodanig dat men soms liever voor een nieuwe kiest.”

Huidige aanbod EV-occasions schiet tekort

ChrisJan Lammerts van Vakgarage Nederland: “Nee, het gaat niet zo hard als vorig jaar. Het huidige EV-occasionaanbod voldoet niet altijd aan de wensen. Denk aan een trekauto voor de caravan, grote bagageruimte en groot bereik. Elk voordeel, zoals subsidie, is natuurlijk meegenomen, maar de klant kijkt ook naar de praktische inzetbaarheid van de auto. Niet iedereen heeft thuis een eigen laadmogelijkheid, zonnepanelen of gaat met het vliegtuig op vakantie. Het echte push-effect lijkt een beetje te vervagen.”

Lezersreacties (174)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.