Verkoop Chinese elektrische auto's in EU stort in

48 procent daling in augustus

Chinese auto's dumping Chinese EV's China BYD MG

Er zijn in Europa de afgelopen tijd veel minder Chinese elektrische auto's verkocht dan vorig jaar. In augustus ging het zelfs om een daling van 48 procent vergeleken met een jaar eerder. De importheffingen spelen hierbij een grote rol.

De verkoop van elektrische auto's uit China is uitgekomen op het laagste niveau in anderhalf jaar, blijkt uit cijfers van DataForce, waarover Bloomberg schrijft. Vermoedelijk komt de daling door importheffingen die de Europese Unie in juli heeft ingesteld op elektrische auto's die in China zijn gemaakt. Daar zaten al heffingen op van 10 procent, maar Brussel heeft ze opgeschroefd naar maximaal 48 procent. Dit kan de auto's stukken duurder maken, afhankelijk van het prijsbeleid van de fabrikanten.

Onder meer MG zag de verkopen in Europa kelderen met 65 procent. MG is onderdeel van het Chinese staatsbedrijf SAIC, dat de grootste heffingen kreeg opgelegd. Een belangrijke kanttekening daarbij is dat MG ook brandstofmodellen verkoopt die niet onderhevig zijn aan de hoge importheffingen. Die dempen de verkoopkrimp mogelijk dus zelfs nog wat. BYD zag zijn verkopen in augustus juist wel wat hoger uitkomen dan een jaar eerder. Dat BYD veel nieuwe modellen introduceert, helpt daarbij natuurlijk. De heffingen voor BYD, dat wel puur elektrische personenauto's verkoopt, zijn bovendien minder hoog dan voor MG.

De Europese automarkt is de laatste tijd overspoeld met in China gebouwde elektrische auto's. Niet alleen van BYD of MG, maar ook van bijvoorbeeld Lynk & Co en Xpeng. In Nederland en veel andere Europese landen zijn ze in korte tijd razend populair geworden, omdat ze vaak goedkoper zijn dan hun Europese tegenhangers. Volgens de Europese fabrikanten komt dit door oneerlijke staatssteun van China. Het land zou zoveel subsidie geven aan zijn autosector dat de Europese merken daar niet tegenop kunnen. De EU is het daarmee eens en wil daar met de heffingen iets aan doen. Dat lijkt op het eerste gezicht te lukken, gezien de dalende verkopen van Chinese stekkerauto's. Wel is de verkoop van elektrische voertuigen in Europa sowieso ingezakt doordat diverse landen de aankoopsubsidies hebben afgebouwd.

In juli was ook al een forse daling te zien van het aantal verkochte Chinese stekkerauto's. Dat kwam toen mede doordat er in de maand ervoor extra veel waren verkocht. Europese autorijders wilden op die manier de hogere invoertarieven nog net ontlopen.

Lezersreacties (97)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.