Verkeerscoalitie: 'Te veel doden, investering nodig'
Het gaat niet goed
Een volgend kabinet moet miljarden euro's investeren om de verkeersveiligheid te verbeteren, nu het aantal verkeersdoden en -gewonden onverminderd groot blijft. Die oproep wordt donderdag gedaan door de Verkeersveiligheidscoalitie, bestaande uit verkeersorganisaties en kennisinstituten.
De Verkeersveiligheidscoalitie, bestaande uit onder meer de ANWB, het Fonds Slachtofferhulp en de grote gemeentes, biedt de politiek donderdag het Verkeersveiligheidsmanifest 2.0 aan, met de vijf oplossingen die volgens deze coalitie nodig zijn om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Volgens de coalitie gaat het vooral om het veiliger maken van wegen en fietspaden in en tussen steden, het tegengaan van afleiding in het verkeer door betere handhaving en het veiliger maken van voertuigen.
Vorig jaar overleden 610 mensen in het verkeer, in 2019 waren dat er 661. Die aantallen zijn volgens de Verkeersveiligheidscoalitie beduidend groter dan een aantal jaar geleden. Ook het aantal gewonden blijft stijgen, tot meer dan 21.000 per jaar. Die verkeersslachtoffers kosten de samenleving jaarlijks € 17 miljard, schatten de verkeersorganisaties. Veel gewonden houden blijvende schade en beperkingen over aan hun ongeval. Ook de druk op de acute en langdurige zorg blijft hierdoor hoog.
Vergeleken met landen om ons heen staan we er ook niet per se goed op. Hoewel Nederland zeker niet het gevaarlijkste EU-land is als het aankomt op de verkeersveiligheid, is het wel de enige EU-lidstaat waar tussen 2010 en 2020 geen afname in het aantal verkeersslachtoffers was. Sterker zelfs, het aantal slachtoffers steeg. Over de hele EU gezien daalde het aantal verkeersdoden in die periode met 36 procent.
Concretere doelstellingen
Volgens de Verkeersveiligheidscoalitie kan het verkeer veiliger worden gemaakt door concretere doelstellingen te formuleren. "Nederland heeft als ambitie voor 2050: nul verkeersslachtoffers. Dat is mooi, maar politiek en beleidsmatig gezien ook te vrijblijvend. De Europese Unie en de Verenigde Naties streven voor de komende tien jaar naar een halvering van het aantal verkeersslachtoffers. Dat zou ons land dus minimaal óók moeten willen", aldus de coalitie.
Ook zouden er miljarden euro's extra geïnvesteerd moeten worden. Uit doorrekeningen blijkt dat er in de komende dertig jaar nog zeker € 12 miljard extra nodig is ten opzichte van de huidige budgetten, waarvan ruim € 5 miljard voor investeringen in een verkeersveilige infrastructuur.