Verbruik Chrysler eerlijkst, hybride wijkt erg af

Benzine tanken | Foto: ANP
Uit een onderzoek met 44.000 auto's blijkt dat de fabrieksopgave van verbruikscijfers bij Chrysler het minst afwijken van de praktijk. De Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid laten de grootste verschillen zien.
Uit een onderzoek van tankpassenleverancier Travelcard in samenwerking met het vakblad Automotive blijkt dat een benzineauto in de praktijk twaalf procent méér verbruikt dan de fabrieksopgave en een diesel tien procent. Daarvoor is onderzoek gedaan onder ruim 44.000 auto's in de tweede helft van 2008.
Het eerlijkst zijn de verbruikscijfers van Chrysler. De benzinevarianten verbruiken slechts 1,2 procent meer dan de fabrieksopgave; diesels scoren een afwijking van twee procent. Bij de benzineauto's scoort Lexus met een 3,3 procent hoger verbruik de tweede plek en Volvo heeft met 4,5 procent een derde stek. Bij de diesels is Mitsubishi tweede met vier procent meerverbruik en Opel derde met 6,2 procent meer.
De dragers van de rode lantaarn bij het onderzoek zijn de Toyota Prius en de Hond Civic Hybrid. Die verbruiken in de praktijk 24,5 en 23,2 procent meer dan de fabrieksopgave. De onderzoekers tekenen daarbij wel aan dat de hybrides ondanks dat nog altijd een gunstiger verbruik hebben dan de rest met respectievelijk 28,2 en 21,6 procent beter dan het gemiddelde.
In de onderste regionen van de merkenlijsten bij de benzineauto's vinden we Kia met een meerverbruik van 16,6 procent, Fiat met 17,5 procent en Honda met 21,9 procent. In de diesellijst scoren Peugeot met 13 procent afwijking, Ford met 13,6 en Seat met 16,4 procent het slechtst.

Lezersreacties (92)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.