AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Veiligheid Landwind dramatisch
2
De Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, heeft een serie crashtests van de nieuwe Chinese terreinauto JMC Landwind laten uitvoeren. De resultaten zijn volgens de ANWB opzienbarend.
De Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, heeft een serie crashtests van de nieuwe Chinese terreinauto JMC Landwind laten uitvoeren. De resultaten zijn volgens de ANWB opzienbarend.
De bestuurder zal een frontale botsing met 64 km/h niet overleven, aldus de testers. De testdummy zit volledig klem tussen dashboard en stoel. Het stuurwiel schiet zelfs via het hoofd van de bestuurder tegen het dak. Bij de zijdelingse botsing is het resultaat niet veel beter. Het hoofd van de bestuurder klapt tegen de dakstijl met fatale gevolgen.
In de meer dan 20 jaar dat de ANWB crashtests uitvoert, heeft een auto nog nooit zo slecht gescoord.
Ook over de rij-eigenschappen is de bond niet te spreken: duidelijke slingerneigingen, gevoelloze besturing en een lange remweg. Bovendien hoeft de Landwind niet aan een aantal Europese (emissie)-eisen te voldoen, omdat het maximum toelaatbaar gewicht 10 kg boven de vastgestelde grens van 2500 kg ligt.
Alsof dat nog niet genoeg is, kan de fabrikant Jiangling Motors, ook nog een rechtszaak tegemoet zien. General Motors claimt dat de Landwind erg veel weg heeft van de Opel Frontera. De Chinezen ontkennen dat.
De bestuurder zal een frontale botsing met 64 km/h niet overleven, aldus de testers. De testdummy zit volledig klem tussen dashboard en stoel. Het stuurwiel schiet zelfs via het hoofd van de bestuurder tegen het dak. Bij de zijdelingse botsing is het resultaat niet veel beter. Het hoofd van de bestuurder klapt tegen de dakstijl met fatale gevolgen.
In de meer dan 20 jaar dat de ANWB crashtests uitvoert, heeft een auto nog nooit zo slecht gescoord.
Ook over de rij-eigenschappen is de bond niet te spreken: duidelijke slingerneigingen, gevoelloze besturing en een lange remweg. Bovendien hoeft de Landwind niet aan een aantal Europese (emissie)-eisen te voldoen, omdat het maximum toelaatbaar gewicht 10 kg boven de vastgestelde grens van 2500 kg ligt.
Alsof dat nog niet genoeg is, kan de fabrikant Jiangling Motors, ook nog een rechtszaak tegemoet zien. General Motors claimt dat de Landwind erg veel weg heeft van de Opel Frontera. De Chinezen ontkennen dat.