'Veel Nederlanders vinden private leaseauto te duur'

Benzineauto's het populairst, weinig animo voor Chinees

Honda Civic vs Volkswagen Golf (2023)

Private lease is op zich een redelijk populaire manier om een nieuwe auto te rijden, maar er is ook nog aardig wat terughoudendheid vanwege de kosten. Bij gegadigden voor een nieuwe auto is een benzinemodel het populairst, vooral eentje uit bekende hoek.

Hoewel private lease op papier het rijden van een nieuwe auto laagdrempelig maakt, kijken veel Nederlanders daar toch anders tegenaan. Uit onderzoek van GfK onder 2.000 Nederlanders komt naar voren dat van de mensen die een nieuwe auto overwegen en die bekend zijn met private lease, 20 procent private lease daadwerkelijk overweegt. Dat is geen garantie dat 20 procent er  daadwerkelijk voor gaat. Maar liefst 59 procent van de mensen die bekend zijn met private lease vindt het te duur. Overigens zijn er ook nog auto-abonnementen (denk bijvoorbeeld aan Lynk & Co), maar slechts 15 procent van de mensen die een nieuwe auto willen rijden is daarmee bekend.

GfK onderzocht daarnaast de wensenlijst voor een nieuwe auto, ongeacht de manier van aanschaf, lease of huur. Wat blijkt: er is vooral interesse voor benzineauto's. 70 procent van de mensen heeft de benzinemotor in de aandrijving-top 3 staan. De plug-in hybride is daarna het best vertegenwoordigd; die staat bij 52 procent in de top 3. Volledig elektrisch zit daar net achter, met 51 procent. De keuze om wel of niet te kiezen voor een elektrische auto, wordt sterk beïnvloed door financiële prikkels vanuit de overheid. Zo zegt maar liefst twee derde van de mensen die een EV overwegen te twijfelen over elektrisch rijden, vanwege de mrb die straks mogelijk wordt gerekend. Ook de mogelijke inperking van aanschafsubsidie speelt mee, bij net iets meer dan de helft van de mensen.

Niet alleen de aandrijving, maar de herkomst van de auto blijkt eveneens doorslaggevend. Het zal je vast niet verrassen, maar vooral Duitse auto's zijn populair onder mensen die een nieuwe auto willen gaan rijden. Maar liefst 41 procent geeft de voorkeur aan een Duits merk. Ook Japanners zijn in ons land nog altijd in trek, al zijn die met 18 procent veel minder in trek dan Duitse auto's. Een exact percentage hangt GfK er niet aan, maar uit het onderzoek zou bovendien blijken dat men bepaald niet warmloopt voor Chinese auto's. Volgens de onderzoekers zijn daarbij vooral twijfels over de kwaliteit, maar ook over de service als je eenmaal Chinees rijdt.

Lezersreacties (129)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.