AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Vaarwel gasklep
66
Fiat neemt afscheid van de gasklep, resultaat: meer vermogen en minder uitstoot.
Fiat presenteert een nieuwe manier om de inlaatkleppen variabel te bedienen: Multiair. Met deze technologie kan de hoeveelheid inlaatlucht nauwkeurig gedoseerd worden zodat een gasklep (een flinke verliespost in het inlaatkanaal) niet langer nodig is waardoor de prestaties verbeteren en de uitstootwaarden dalen.
De Italianen claimen met de toepassing van Multiair een vermogensstijging van maximaal 10 procent en een hoger maximumkoppel bij lage toeren van 15 procent. Ook de gasrespons zou beter worden. Vergeleken met motoren met de zelfde cilinderinhoud liggen de CO2-uitstoot en het verbruik 10 procent lager.
Het geheim van Multiair schuilt in een regelbare hydraulische cilinder die tussen de nokkenas en de kleppen zit. Hierdoor kan zowel de opening als de openingstijd van de klep bepaald worden. De uitvoering is net iets anders, maar qua resultaat is het vergelijkbaar met BMW's Valvetronic.
Nog voor het eind van dit jaar moet de eerste auto met een Multiair-motor in de verkoop gaan, dat zal dan de Alfa Romeo Mito zijn met een 135 pk sterke 1,4 liter viercilinder die dan de huidige 120 pk T-Jet-motor vervangt. Volgend jaar zullen we kennismaken met een tweecilinder Multiair-motor op aardgas.
PRIVATE LEASE Fiat
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Reportage

Bij Tabbert denk je aan grote, luxe caravans maar deze cultcamper is ook van het merk

Fiat X1/9 (1979) - Klokje rond klassiek
Achtergrond

Dit hebben de Fiat Panda en de Scania 142 gemeen
Nieuws

'Fiat 500 Hybrid maakt weg vrij voor Abarth met brandstofmotor'
Nieuws






