'Utrecht bestudeert strengere eisen milieuzone'
Dat meldt RTV Utrecht op basis van een brief van Lot van Hooijdonk, GroenLinks-wethouder van milieu&verkeer, aan de gemeenteraad van Utrecht.
De wethouder gaat de regels opnieuw onder de loep nemen, omdat de luchtkwaliteit bij de Catharijnesingel (de weg aan de oostkant van het Centraal Station onder de loopbrug naar winkelcentrum Hoog Catharijne door) ondanks invoering van de milieuzone een stuk slechter is dan verwacht.
Dat de luchtkwaliteit specifiek daar slechter is dan gedacht, heeft (vermoeden wij) mogelijk te maken met filevorming op de Catharijnesingel door uitgebreide werkzaamheden in het stationsgebied. Hierdoor staan veel auto's met draaiende motor stil op de Catharijnesingel, iets wat uiteraard uitermate slecht is voor de luchtkwaliteit.
Daarnaast is het zo dat het Centraal Station een centrale plek in de busdiensten inneemt. Alle bussen met vervuilende dieselmotoren rijden gedurende hun diensten ook door het stationsgebied, iets wat de luchtkwaliteit uiteraard niet bepaald een dienst bewijst.
Ook zou de milieuwethouder - naast eventuele aanscherping van de eisen van de milieuzone - 'andere maatregelen' overwegen om de luchtkwaliteit te verbeteren, zonder echter in details te treden.
Door de invoering van de milieuzone zijn dieselauto's van voor 2001 niet meer welkom in het centrum van de Domstad. Vooralsnog blijft het bij overtreding van de regels bij een waarschuwing, maar spoedig zullen degenen die toch het centrum in rijden per keer 90 euro boete krijgen.