AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Twee hybride-studies van Smart
Smart is druk bezig met het experimenten met hybrides. Al eerder toonden ze de Crosstown, een ForTwo in een nieuwe jas met hybride techniek. Nu zijn er de ForTwo CDI mild hybrid en de ForTwo hybrid.
Smart is druk bezig met het experimenten met hybrides. Al eerder toonden ze de Crosstown, een ForTwo in een nieuwe jas met hybride techniek. Nu zijn er de ForTwo CDI mild hybrid en de ForTwo hybrid.
Beide hybridemodellen zijn voorzien van zowel een normale dieselmotor als een elektromotor. Bij de mild hybrid werkt de elektromotor altijd met de dieselmotor mee; beide aggregaten kunnen niet onafhankelijk van elkaar functioneren. Ook heeft deze auto een start-sportregeling. Als de motor een tijdje stationair draait, slaat die automatisch uit. Met een druk op het gaspedaal, slaat de techniek meteen weer aan. Met deze techniek bespaart de ForTwo vijf procent brandstof ten opzichte van de normale ForTwo CDI.
De volwaardige ForTwo hybride heeft een dieselmotor van 41 pk en een elektromotor van 23 kW. Smart claimt voor het experimentele model een verbruik van 2,9 liter op 100 km, ofwel 1:34,5. De hybride sprint in 17,8 seconden van 0 naar 100; terwijl de normale CDI dat in 19,8 seconden doet. Ook voor de tussensprint van 80 naar 120 claimt Smart voor de hybride een tien procent snellere tijd dan het productiemodel.
Smart heeft nog niet beslist of er een hybride-versie komt van de (opvolger van) de Smart For Two of de ForFour. De reden? "Smart biedt met de ForTwo CDI en de ForFour CDI al auto's met een bijzonder gering brandstofverbruik."
Plaats een reactie