TÜV: Landwind voldoet aan Europese veiligheidsnorm

Bijvelds eist rectificatie van ANWB

JMC landwind
De Europese vertegenwoordiger van de JMC Landwind, Peter Bijvelds, heeft de resultaten van de door de TÜV uitgevoerde botsproef bekendgemaakt. De Landwind blijkt gewoon aan de Europese normen te voldoen.
De Europese vertegenwoordiger van de JMC Landwind, Peter Bijvelds, heeft de resultaten van de door de TÜV uitgevoerde botsproef bekendgemaakt. De Landwind blijkt gewoon aan de Europese normen te voldoen.

Landwind meende een al geplande botsproef van de TÜV naar voren te halen omdat de auto slecht uit de botsproef van de ADAC en ANWB is gekomen. Daarop werd de auto als 'gevaarlijk' gekwalificeerd. Peter Bijvelds, die het Chinese merk in Europa vertegenwoordigt, wil de ANWB sommeren hun uitlatingen terug te nemen nu blijkt uit de TÜV-botsproef  dat de auto aan de Europese norm voldoet. Ook voelt Bijvelds zich gepasseerd omdat bij van tevoren niet is ingelicht over de botsproef. Hij moest de restultaten uit de media vernemen. "Normaal wordt een fabrikant bij een dergelijke test uitgenodigd of in elk geval op de hoogte gesteld," aldus Bijvelds op de persconferentie. Daarnaast heeft Bijvelds nog verder vragen bij de test van de ADAC; zo vindt hij het opmerkelijk dat er een auto wordt getest waarvan pas tweehonderd exemplaren in Europa zijn en is het onduidelijk op wiens gezag de Landwind is gecrasht. Pas gisteren heeft hij een reactie van de ANWB ontvangen op de crashtest waarin wordt gesteld dat de door de ADAC uitgevoerde proef géén EuroNCAP test is.

Voldoende volgens de norm

Bij de botsproef van de ADAC en ANWB werd de Chinese SUV met een snelheid van 64 km/u frontaal en zijwaarts gecrasht. Bij de test van de TÜV is de auto alleen frontaal met een snelheid van 56 km/u getest. Dat volgens de EU-norm voldoende.

De Landwind die is gebruikt voor de test bij de TÜV is voorzien van een extra dwarsbalk onder de motorkap. Alle Landwinds die tot nu toe aan klanten zijn geleverd en die in de toekomst op de Europese wegen terecht komen, worden gratis van deze versteviging voorzien. "Overigens zouden de bestuurder en passagiers ook zonder deze aanpassing zonder ernstige verwondingen uit een crash kunnen komen," aldus Bijvelds. Naast het plaatsen van een dwarsbalk bezint Landwind zich nog op extra verbeteringen van de auto.

De test van de TÜV wordt door alle auto's die in Europa rondrijden ondergaan. "De Landwind voldoet aan alle eisen," verklaart Bijvelds in een ANP-bericht van vanochtend. Hij geeft toe dat er veiligere auto's rondrijden. "Maar de Landwind is veilig."

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.