Tsjechië sluit aan bij Italië in strijd tegen Europese CO2-boetes
Hoge boetes door slechte marktsituatie
De EV-markt zit tegen en daarom dreigen er voor de toch al tobbende Europese auto-industrie hoge boetes voor het niet halen van de steeds striktere Europese CO2-targets. Dat is grofweg de klacht van Italië, waar Tsjechië zich nu bij aansluit.
Italië en Tsjechië willen voorkomen dat die boetes, die gaan spelen als autobouwers over de totale verkochte vloot niet een bepaalde gemiddelde CO2-uitstoot halen, daadwerkelijk worden uitgeschreven. “Automakers kunnen niet aan die doelen voldoen, omdat de interesse voor elektrische auto’s in Europa daalt”, verklaart de Tsjechische transportminister Martin Kupka via Reuters en CNN de keuze om samen met Italië op te trekken tegen de boetes. Kupka wijst bovendien op het feit dat het geld dat autofabrikanten aan boetes spenderen, niet kan worden besteed aan de ontwikkeling van schonere auto’s, wat wel nodig is om toekomstige doelen te halen en daadwerkelijk ‘groener’ te worden.
De auto-industrie is in Tsjechië goed voor 9 procent van het bbp, meldt Reuters, dus de economische belangen zijn groot.
CO2-boetes
In Europa verkochte auto’s mogen volgend jaar gemiddeld slechts 94 gram CO2 per kilometer uitstoten, tegen omgerekend 118 gram nu. Dat komt vooral omdat de meetmethode verandert: tot nu toe mag die gemiddelde CO2-uitstoot van formeel 95 gram nog worden berekend volgens de oude, soepele NEDC-methode, maar volgend jaar is het definitief al WLTP wat de klok slaat. Wie de norm niet haalt, betaalt als autobouwer 95 euro per gram CO2 boven de norm. Per verkochte auto, uiteraard, dus dat gaat in het geval van een grote autobouwer al snel richting of over het miljard.
Wie weet dat zelfs de superzuinige, mild-hybride Suzuki Swift al 98 gram CO2 per kilometer uitstoot, snapt dat zo’n doel alleen haalbaar is als een aanzienlijk deel van de vloot helemaal geen CO2 uitstoot. Niet alleen het aanbieden, maar ook het daadwerkelijk verkopen van EV’s is dus noodzakelijk, en juist daar gaat het mis nu het steeds lastiger wordt om in Europa voldoende elektrische auto’s te slijten.