Transit Connect met motor Focus RS

Snelkoerier

Ford Transit Connect X-Press
'Vantastic', noemt Ford hem zelf. De leden van het technische team van Ford in het Belgische Lommel lepelden de 2,0-liter Duratec RS turbomotor in een Transit Connect.
'Vantastic', noemt Ford hem zelf. De leden van het technische team van Ford in het Belgische Lommel lepelden gedeeltelijk in hun vrije tijd de 2,0-liter Duratec RS turbomotor uit de Focus RS in een Transit Connect.
Deze transplantatie maakt van dit 'busje' het ultieme vervoermiddel voor de snelkoerier: de Transit Connect X-Press levert 215 pk en 310 Nm trekkracht. De ingenieurs schatten dat de acceleratie van 0 naar 100 in minder dan 7 seconden kan en de topsnelheid moet volgens hun berekeningen rond de 210 kilometer per uur liggen. Wat de echte waarden zijn, zullen we misschien nooit weten. De Transit Connect X-press is namelijk enig in zijn soort en zal dat altijd blijven.
Deze Transit Connect werd 7 centimeter verlaagd en voorzien van 18 inch OZ-wielen. Ook het uitlaatsysteem en de versnellingsbak zijn aan de sportieve aspiraties van deze sportieve besteller aangepast. Binnenin is de Transit Connect X-Press voorzien van een rolkooi en met leder en alacantra beklede Sparco racestoelen. Zelfs aan een intercom, die communicatie tussen bestuurder en co-piloot mogelijk maakt, is gedacht. Ook de startknop, zoals die in een Focus RS zit, ontbreekt niet.
Het ontwikkelteam benadrukt dat deze Transit Connect niet staat op een aangepast personenauto-onderstel. Voor het project werd de basis van de bestelauto gebruikt. "Het was niet zo'n moeilijke klus", zegt projectleider Philippe Castro. "Iedereen wist waar hij mee bezig was en zelfs in onze vrije tijd zijn we bezig geweest om aan de auto te werken."
Ford heeft een traditie met snelle bestellers. Eind jaren '60 begon dat met een Transit die een in het midden geplaatste V8 'big block' kreeg. In de jaren '80 waren er de Supervan 2 en 3. Die waren voorzien van een Formule 1-geïnspirieerde Cosworth motor.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.