‘Traditionele autodealer sterft uit’
Online verkoop neemt het over
In 2030, als de laatste nieuwe auto op benzine is verkocht, zal het gros van de nieuwe auto’s online worden verkocht. De traditionele merkdealer met showroom en werkplaats sterft uit. Dat is de verwachting van KPMG.
KPMG deed een onderzoek naar de toekomst van de autodealer op basis van interviews met 1.100 bestuurders uit de automobielsector wereldwijd. Nu wordt in Nederland nog maar 5 procent van de auto’s online gekocht, maar dat gaat snel veranderen. Daarmee zal ook de rol van de traditionele merkdealer veranderen. Wie nu een nieuwe auto zoekt, maakt op internet al een shortlist. Het bezoek aan de dealer is om te onderhandelen over de prijs en om de knoop door te hakken. Met de elektrificatie van auto’s wordt de dealer veel minder belangrijk, mede omdat deze minder vaak nodig is voor onderhoud.
63 procent van de Europese autofabrikanten voorziet dat 40 tot 80 procent van de auto’s rechtstreeks bij de fabrikant wordt aangeschaft, meldt de Automotive Executive Survey van KPMG. Kopen en leasen van auto’s krijgen bovendien steeds meer concurrentie van abonnementsvormen om auto’s te delen, zo verwachten acht van de tien ondervraagde bestuurders. "De auto-industrie heeft de afgelopen 130 jaar niet zoveel veranderingen ondergaan als nu. Toetredende big tech-bedrijven, online autoverkoop en de snelle adoptie van elektrisch rijden zetten de industrie op zijn kop. Autofabrikanten moeten hun verdienmodellen aanpassen en flink gaan investeren in hernieuwde digitale klantervaringen”, zegt Loek Kramer, Partner Automotive bij KPMG in Nederland.
Onder meer Volvo geeft aan meer in te gaan zetten op online verkoop. Daarover sprak het Zweedse merk al in 2014. BMW ziet hierin ook toekomst. Bij Tesla is het nu al gebruikelijk dat je een nieuwe auto niet meer bij een dealer ophaalt en ook Volvo's jonge zustermerk Lynk & Co heeft bijvoorbeeld geen reguliere showrooms. Chinese merken die het hier in Europa hopen te gaan maken, zetten ook volop in op online verkoop.