Toyota’s solid-state-accu vanaf 2030 toch nog beperkt in productie

Begint met enkele tienduizenden auto's per jaar

Toyota Bz4X USA amerika VS

De grote belofte in EV-land – en in de EV-toekomst van Toyota in het bijzonder – is de efficiënte ‘solid-state-accu’. Die accu’s zullen volgens velen een revolutie teweegbrengen, maar die zal rond 2030 nog niet zo groot zijn als eerder werd gedacht bij Toyota. De productie is dan namelijk nog beperkt.

Toyota’s eerste stapjes in EV-land kwamen met de bZ4X laat en waren in alle eerlijkheid ook weinig grensverleggend. Dat moet echter veranderen, zo weten we al een tijdje. Toyota wil namelijk een pionier zijn op het gebied van solid-state-accu’s en zei eerder al dat er al vanaf 2026 EV’s op de markt komen die dankzij zo’n batterij 1.000 tot 1.200 km bereik hebben. Later werden die plannen iets geconcretiseerd en stelde Toyota dat er vanaf ongeveer 2027 tot 2028 solid-state-batterijen zullen worden geproduceerd, om dat vervolgens ‘niet veel later’ op grote schaal te gaan doen.

In een interne publicatie met de mooie naam de Toyota Times, waar we op werden geattendeerd door Automotive News, is het plan nu opnieuw uit de doeken gedaan. Nog altijd staat de ‘commercialisatie’, ofwel het op de markt brengen van de eerste solid-state-EV’s, voor ergens rond 2027 gepland. Dan zal het echter niet meteen zo zijn dat deze nieuwe generatie EV’s met honderdduizenden tegelijk over de toonbank gaan. Na een initiële fase met enkele duizenden voertuigen per jaar volgt vanaf 2030 dan een opschaling naar een accuproductie die voldoet voor ‘enkele tienduizenden auto’s’ per jaar. Dan hebben we het dus nog steeds over zeer beperkte serieproductie, zeker voor Toyota-begrippen. Voor je beeld: Toyota verkocht dit jaar al meer dan 100.000 Corolla’s en meer dan 100.000 Yarissen, alléén in Europa. Jaarlijks gaan er zomaar meer dan 10 miljoen auto’s over de toonbank bij deze Japanse fabrikant. Bovendien kan het goed zijn dat Toyota de bijzondere accu’s eerst inzet in hybrides, zodat er minder accu’s en dus minder grondstoffen nodig zijn om meer auto’s van zo’n batterij te voorzien.

Voordat je elektrische Corolla-equivalent met 1.000 km bereik op de oprit staat, gaan er dus nog wel wat verkiezingen voorbij. Ten opzichte van de meer conventionele lithium-ionbatterijen zouden solid-state-accu's niet alleen een veel hogere energiedichtheid hebben, maar ook sneller kunnen laden. Een pakket moet in tien minuten of minder van 10 tot 80 procent op te laden zijn. Solid-state is overigens niet het enige paard waar Toyota op wedt om zijn EV’s naar een nieuw niveau te tillen. Er komt ook een nieuwe generatie EV’s met andere accusoorten, die ook al goed moeten zijn voor rijbereiken van tot 1.000 kilometer en/of een flinke kostenreductie. Er staat dus nog heel wat te gebeuren op dit gebied bij Toyota.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (252)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.