Toyota ProAce Max: 420 kilometer uit 110 kWh

In 2024 te koop in tal van versies

Toyota ProAce Max
Toyota ProAce MaxToyota ProAce MaxToyota ProAce MaxToyota ProAce MaxToyota ProAce MaxToyota ProAce MaxToyota ProAce MaxToyota ProAce Max

Toyota's EV-offensief beperkt zich niet tot de komst van een reeks nieuwe elektrische personenauto's. Het voegt in de vorm van de Toyota ProAce Max ook een nieuwe grote elektrische bedrijfswagen aan zijn leveringsgamma toe. Van die bestelkolos weten we nu meer.

Medio november gaf Toyota de eerste afbeeldingen vrij van een volledig nieuw lid van zijn bedrijfswagenfamilie: de ProAce Max. Net als de onlangs opgefriste kleinere ProAce en ProAce City - en de daarvan afgeleide personenautoversies - is de ProAce Max geen product van Toyota zelf. Waar de ProAce City een zustermodel is van de Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo en Fiat Doblò en de ProAce zijn basis deelt met Stellantis-busjes als de Peugeot Expert en Citroën Jumpy, is de ProAce Max een zustermodel van de Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroën Jumper en Opel Movano. Inderdaad: ook de Toyota ProAce Max is feitelijk een product van Stellantis waarbij Toyota eigen accenten heeft aangebracht.

Toyota bedrijfswagens

Het feit dat de ProAce Max voor Toyota volledig nieuw is, maakt de bus in Europa direct zowel zowel het oudste als nieuwste model. De Fiat Ducato die als basis dient, draait al mee sinds 2006. Gelukkig voor Toyota - en de Stellantis-merken - is die technische basis door de jaren heen meermaals aangescherpt. Onder meer op technisch vak. Nu kunnen we meer melden over de techniek van de Toyota ProAce Max.

De Japanse besteller verschijnt in heel wat formaten op de markt. Zo komen er drie lengtevarianten, drie hoogteversies en valt er straks te kiezen uit een van de twee wielbases. De kortste ProAce Max is 5,41 meter lang en heeft 3,45 meter tussen de voor- en achteras. De langste ProAce Max strekt zich uit over een afstand van 6,36 meter en heeft 4,04 meter tussen de wielen. Daartussen zit nog een 6 meter lange ProAce Max. De drie hoogtematen zijn achtereenvolgens 2,25, 2,52 en 2,76 meter hoog. Het laadvolume van de kleinste ProAce Max bedraagt 10 kubieke meter. In de langste en hoogste variant past 17 kubieke meter. De elektrische bedrijfswagen komt als gesloten bestelauto met enkele of dubbele cabine, maar ook als pick-up met vaste of kippende laadbak. Ook die 'open' versies komen enkele en dubbele cabine beschikbaar. Het laadvermogen bedraagt - afhankelijk van de gekozen versie - tot 1.500 kilo.

De elektrische ruimtereus is niet geheel verrassend - het is immers een lel van een bus - ook de elektrische Toyota die relatief gezien het minste aantal kilometers uit zijn kWh's weet te persen. De ProAce Max krijgt een 110-kWh accupakket waar een 270 pk en 410 Nm sterke elektromotor zijn energie uit put. Die combinatie verschaft de bedrijfswagen een actieradius tot 420 kilometer. Snelladen kan tot 150 kW.

De Europese tak van Toyota maakt melding van de komst van 120 pk en 180 pk krachtige dieselversies. Hoe het leveringsgamma op dat vlak in ons land eruit komt te zien, is nog niet helemaal duidelijk, De Toyota ProAce Max komt in ieder geval in 2024 op de markt. Nederlandse prijzen zijn er nog niet.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.