Toyota pakt verder uit tijdens SEMA Show
Van verlengde Tundra tot gespierde Sienna
Gisteren zagen we een wel heel bijzondere Mirai en vandaag we trappen af met misschien wel de meest kolderieke van het stel: de Tundrasine: een kruising tussen de immense Tundra en een limousine. Waar de wielbasis van de reguliere Tundra als Crewmax 3,7 meter bedraagt, biedt de Tundrasine bijna 6 meter tussen de assen. De ruimte ertussen is opgevuld met liefst acht portieren. Vanbinnen is de verlengde Tundra afgeladen met leer, hout, infotainmentsystemen en uiteraard extra stoelen. Onder de kap ligt een 386 pk sterke 5,7-liter V8 die gekoppeld is aan een zestrapsautomaat. Die achtpitter zal overigens nog aardig moeten trekken aan de nu liefst 3.618 kilo wegende Japanner.
Deelnemer twee is de Sienna R-Tuned Concept, een behoorlijk potente versie van de eens zo burgerlijke MPV. De opgepompte familiebus wordt aangekondigd als een 'high-performance Sienna' die een Chevrolet Camaro SS lost moet kunnen rijden op het circuit Willow Springs Raceway. De Sienna doet dat met een 3,5-liter V6 die is voorzien van een aangepast uitlaatsysteem, een sperdifferentieel, speciale NT-01 banden en een met spoilers en vleugels uitgebouwd uiterlijk. Hoe krachtig de Sianna is, komen we van Toyota helaas niet te weten.
Toyota's derde SEMA-finalist is de Tonka 4Runner, een 4Runner voor welke geen berg of heuvel te hoog lijkt te zijn. Off-road-banden, stevig bumperwerk, een tent op het dak en natuurlijk een set 25 centimeter langere veren zijn opgetrommeld om de 4Runner klaar te stomen voor het ruigere werk. Onder de kap ligt een 274 pk sterke 4.0-liter V6 die z'n vermogen via een vijftrapsautomaat naar alle vier de wielen stuurt.