Toyota over nieuwe uitstooteisen: 'Moet realistischer'

Geen streep door Euro 7?

Toyota Corolla Cross

Toyota heeft zich - net als veel andere autofabrikanten - kritisch uitgelaten over de voorgestelde nieuwe uitstooteisen die later dit decennium moeten gaan gelden in de EU. Het verwacht niet dat Euro 7 geheel wordt geschrapt, maar wil wel dat het op de schop gaat.

Tal van autofabrikanten, waaronder Volkswagen, Stellantis en Mercedes-Benz, willen dat de EU terugkomt op de Euro 7-uitstootregels zoals die voorlopig op tafel liggen voor over een paar jaar. Inmiddels is er binnen de EU zelfs al een groepje landen dat Euro 7 wil tegenhouden. Nu laat ook een niet-Europese autofabrikant van zich horen. Niet zomaar eentje, maar de grootste autofabrikant ter wereld, Toyota. Dat neemt een kritisch standpunt in, maar wel met een vleugje nuance.

Matt Harrison, de topman van Toyota's Europese tak, steekt tegenover Automotive News stevig van wal over Euro 7: "Ik denk dat niemand ervan profiteert." Hij stelt dat het nergens op slaat om autofabrikanten op kosten te jagen om daaraan te voldoen, terwijl er ondertussen al een scherp doel gesteld is door de EU voor 2035. In wezen dus dezelfde kritiek als anderen al gaven, namelijk dat Euro 7 geld en aandacht wegsluist bij de EV-transitie. Harrison zegt dan ook te hopen dat er een pragmatischer insteek wordt. Hij pleit niet voor het geheel schrappen van Euro 7, wel voor een 'wat meer realistische' kijk.

Wat is Euro 7?

Bij Euro 7 moet voor iedere brandstofauto de maximumuitstoot NOx op 60 mg liggen, dat is nu nog de strengste norm. Die norm moet het voertuig bovenien langere tijd halen: 10 jaar en 200.000 kilometer. Euro 7 kijkt daarbovenop nog naar de fijnstofuitstoot die banden en remmen veroorzaken. Dat laatste is niet echt een pijnpunt voor de critici, het gaat hen vooral om de strenge stikstofmonoxidenorm. Er zouden enorme investeringen nodig zijn om die te halen.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (271)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.