Toyota: nieuwe generatie brandstofcel voor waterstofauto klaar voor 2026
Veelbelovend voor nieuwe Mirai
Toyota blijft vasthouden aan waterstofauto's. Het bereid een volledig nieuwe generatie aandrijflijnen met brandstofcel voor, die de huidige hardware op diverse vlakken moet overtreffen.
Toyota, Hyundai en BMW - dat voor zijn waterstofauto's een samenwerking met Toyota aangaat - zijn de weinige automerken die geloven in een toekomst waarin waterstof een grotere rol speelt dan nu. Is het dé oplossing tot al onze autoproblemen? Daarover zijn de meningen verdeeld, maar onder meer Toyota zet al jaren alles om alles om op dit vlak bij te blijven. In 2026 brengt Toyota zijn volledig nieuwe derde generatie waterstofaandrijflijnen op de markt. Daarover deelt het nu meer informatie.
Volgens Toyota wil het zijn derde generatie FC System niet alleen in personenauto's toepassen, maar ook in zware bedrijfsvoertuigen. Van vrachtwagens tot graafmachines en van schepen tot treinen. De hardware moet goedkoper te produceren zijn én moet wat levensduur vergelijkbaar zijn met een traditionele dieselmotor. Maar er is meer. De nieuwe aandrijflijnen met brandstofcel moeten door diverse niet nader toegelichte verbeteringen namelijk 20 procent efficiënter zijn dan de huidige generatie. Dat levert de elektrisch aangedreven voertuigen in theorie een tot 20 procent groter bereik op dan momenteel. De genoemde kostenbesparing is volgens de Japanners onder meer mogelijk door 'innovaties in celontwerp' en in het productieproces.