Toyota Matrix productieversie
In Los Angeles stellen Toyota en GM-divisie Pontiac de productieversies van hun tweeling Matrix en Vibe voor. Ze zijn beide gebouwd op het platform van de Corolla en krijgen bovendien supersportieve versies.
In Los Angeles stellen Toyota en GM-divisie Pontiac de productieversies van hun tweeling Matrix en Vibe voor. Ze zijn beide gebouwd op het platform van de Corolla en krijgen bovendien supersportieve versies.
De Los Angeles Auto Show kan al jaren niet meer opboksen tegen de North American International Auto Show in Detroit. De show in Motown is immers uitgegroeid tot één van de belangrijkste autotentoonstellingen ter wereld. L.A. blijft daarbij steeds in de schaduw, maar toch is daar nog genoeg te beleven en gunnen de autofabrikanten de belangrijke Californische markt altijd wel een wereldprimeur.
Zo zet DaimlerChrysler daar nu de productieversie van de Crossfire op het podium, lanceert Toyota er de productieversie van de Matrix en Pontiac die van de Vibe. De Matrix en de Vibe zijn tweelingen, beide gebouwd op het Corolla-platform. De Vibe lieten we al eerder zien en de Matrix debuteerde vorig jaar als concept car in Detroit.
Beide varianten zijn uitgerust met de 1,8-liter Corolla 16-klepper (130 pk), terwijl de Vibe GT en de Matrix XRS sport de 180 pk motor uit de Celica GT onder de kap krijgen. Van de Matrix en de Vibe zijn ook 4WD-versies leverbaar.
Zowel Toyota als General Motors richten zich met hun nieuwe modellen op de markt van de jonge kopers en hebben de tweeling dan ook werkelijk betaalbaar geprijsd. Zo kost de goedkoopste Matrix in Amerika 14.670 dollar, een bedrag dat al snel wordt neergelegd voor een zogenaamde 'studentenauto'.
Snelle versies
Project Matrix is een getunede versie van de XRS. Met de turbo is het motorvermogen gegroeid tot 253 pk. De auto heeft 18-inch wielen en grote remmen, Sparco-racestoelen en A'pex-instrumenten, terwijl sportieve modificaties aan de carrosserie de dikke Matrix completeren.
Pontiac maakte van de Vibe eveneens een snelle versie, de GT-R, die met een getuned inlaatspruitstuk 190 pk levert. Een dikke bumperspoiler, zijskirts en spoilers achterop verhogen de sportieve 'looks'.
De Vibe wordt gebouwd in de NUMMI GM/Toyota-fabriek in Californie en de Matrix in Ontario, Canada. Nu Hyundai de naam Matrix voor de Europese markt heeft geconfisceerd, zal de Toyota moeten worden omgedoopt als hij naar onze kant van de oceaan wordt geexporteerd. Of dat ook werkelijk gebeurt, is nog niet bekend.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play Achteruitrijcamera, 1e eigenaar! airconditioning, All-season banden, Bluetooth, Metallic lak, 5-deurs, NL-auto
- 2015
- 176.858 km

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active 1e eign. NL-auto, Nieuw geleverd, All-season banden, Adaptieve Cruise control, achteruitrij camera, Apple Carplay/Android Auto Navigatie, zeer lage km stand!
- 2022
- 6.852 km

Toyota C-HR 2.0 Hybrid First Edition Trekhaak, dodehoekdetectie, JBL, parkeersensoren voor&achter, Smart Key, Apple Carplay/Android Auto, BTW-auto! 1e eign. Nieuw geleverd en dealeronderhouden
- 2020
- 87.822 km