Toyota komt met elektrische pick-up: potentieel succesnummer

Nachtmerrie voor de Maverick

Toyota EPU Concept
Toyota EPU ConceptToyota EPU ConceptToyota EPU ConceptToyota EPU ConceptToyota EPU ConceptToyota Space mobility (prototype)Toyota Neo StterToyota Neo Stter

Zojuist maakten we kennis met de elektrische Toyota Land Cruiser Se en nu werpen we een licht op de Toyota EPU. Ook die is helemaal elektrisch en klaar voor avonturen naast het asfalt. In tegenstelling tot de Land Cruiser Se is de EPU geen elektrische SUV, maar een elektrische pick-up.

Maak kennis met de Toyota EPU, een ogenschijnlijk concrete voorbode van een elektrische pick-up. De EPU is met zijn lengte van 5,07 meter en wielbasis van maar liefst 3,35 meter bepaald geen kleine jongen. Maar er is iets opvallends aan de hand. Toyota omschrijft de elektrische pick-up zelf als een "mid-size pick-up van de volgende generatie." Middelgroot dus. Dat is in Toyota-land dus niet de Tundra, maar de daaronder gepositioneerde Hilux of Tacoma. Ook die Hilux en Tacoma zijn - met dubbele cabine zoals de EPU - al gauw bijna 5,3 meter lang. Aanzienlijk groter dus. Wat is hier aan de hand?

Ford Maverick Tremor

De EPU lijkt meer een Maverick-concurrent en minder een EV-alternatief van de Tacoma.

Het lijkt erop dat de Toyota EPU een vooruitblik is op een meer personenauto-achtige pick-up in de stijl van de Ford Maverick en de Hyundai Santa Cruz. De populaire maar in Nederland niet leverbare Ford Maverick is net als de Toyota EPU 5,07 meter lang, de Santa Cruz is een kleine 10 centimeter korter. Net als bij de Santa Cruz en de Maverick vormt de laadbak één geheel met de rest van de carrosserie. Bij de Hilux en Tacoma is de laadbak los van de cabine op het ladderframe gemonteerd.

Toyota EPU Concept

Toyota EPU.

De Toyota EPU heeft dan ook geen ladderchassis, maar een zelfdragende carrosserie. De auto biedt plaats aan vijf inzittenden en heeft een robuust ogend interieur met daarin een aan de bovenzijde opengeknipt stuurwiel, veel aflegruimte en een opvallend display. Het scherm dat als instrumentarium en als infotainmentscherm fungeert, wordt  opgesplitst door een element waarmee je de rijrichting kiest en waar je de startknop en de auto-hold-knop vindt.

Toyota pakt gigantisch uit tijdens de Japan Mobility Show. Naast de elektrische Land Cruiser Se en deze EPU Concept neemt het ook deze IMV 0deze Kayoibakoeen elektrische cross-over én een nieuwe elektrische sportcoupé mee.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.