Toyota Fine-N concept car in Tokyo

Toyota Fine-N concept car in Tokyo
Toyota onthult in Tokyo drie concept cars, waarmee het merk wil laten zien dat milieuvriendelijke auto's niet alleen praktisch kunnen zijn, maar er ook leuk kunnen uitzien.

Toyota onthult in Tokyo drie concept cars, waarmee het merk wil laten zien dat milieuvriendelijke auto's niet alleen praktisch kunnen zijn, maar er ook leuk kunnen uitzien.

In Detroit kwam Toyota dit jaar met de Fine-S(Fuel Cell Innovative Emotion-Sport) , een concept van een fraaie sportwagen met een combinatie van brandstofcel- en hybride-ektrische aandrijving. In Tokyo onthult Toyota de Fine-N concept car. Daarbij is de brandstofcel slechts 150 mm hoog en ligt in de vloer van de auto, samen met de lithium- ionaccu. De kleinere afmetingen zijn mogelijk omdat de waterstof onder hogere druk (circa 700 atmosfeer) wordt opgeslagen. In plaats van een conventionele aandrijflijn heeft de Fine-N een by-wire gasklep, besturing en remmen. Zonder de mechanische systemen kan een bestuurder het stuur en de pedalen naar zijn smaak in de juiste positie brengen en is het interieur helemaal open. In de Fine-N is de interieurruimte groter dan van een Camry, terwijl de afmetingen van de carrosserie niet groter zijn dan van een Corolla. De Fine-N heeft een panoramische voorruit en de wielen staan op de hoeken. De vóór- en achterspoiler geven hem een dynamisch uiterlijk. Elk wiel een eigen elektromotor ( 25kW), die zijn stroom krijgt van de brandstofcel. Dank zij de efficiëncy van de nieuwe brandstofcel, is de actieradius nu 500 km.

De PM (Personal Mobility) is een eenpersoons voertuig, waarin de bestuurder de beschikking heeft over twee handgrepen voor by-wire besturing, remmen en acceleratie. Het vermogen wordt geleverd door een borstelloze electromotor die achterin is gemonteerd. De PM heeft een communicatiesysteem, waarbij het mogelijk is met de andere PMs te communiceren (chatten). De PM is als 't ware een sociaal voertuig, dat alleen kan rijden, of in groepjes. In dat laatste geval kan de eerste de bestemming in het navigatiesysteem programmeren en de rest volgt op veilige afstand op de automatische piloot.

De derde concept car is de NLVS, een aanduidinge die staat voor New Life Support Vehicle. De auto heeft een elektrische schuifdeur aan beide zijden, waardoor je gemakkelijk toegang hebt tot de voor- en achterstoelen. De volledig vlakke vloer ligt laag, zodat de instap gemakkelijk is, wat vaak een minpuntje is bij de huidige MPVs. De interieurmaten zijn zo riant, dat een inzittende een paraplu kan opsteken voordat hij of zij uit de auto stapt. De stoelen kunnen op allerlei manieren worden geplaatst.
Of Toyoa productieplannen heeft met één van deze concepts, zullen we misschien volgende week in Tokyo horen.



PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.