Toyota FCV Express Diner: koken en rijden op waterstof

Foodtruck

Toyota FCV Express Diner

Toyota heeft zijn tanden al lang geleden in waterstoftechnologie gezet en toont met de FCV Express Diner een eigenwijs uithangbord dat smaakt naar meer. De Toyota FCV Express Diner is een foodtruck die waterstof niet alleen voor zijn voortstuwing gebruikt.

Om de Australische consument verder op te warmen voor de grote toekomst die Toyota voor de toepassing van waterstof voor zich ziet, toert het merk met wat het de Hydrogen Showcase noemt door het immense land. In de periode tot en met juni laat Toyota in onder grote steden als Brisbane, Sydney en Perth onder meer de Mirai en een stadsbus met brandstofcel aan boord zien, maar de échte kers op de waterstoftaart is toch wel de Toyota FCV Express Diner.

Toyota FCV Express Diner

Lekker koken.

De Toyota FCV Express Diner is een tot foodtruck omgetoverde HiAce, compleet met een keukenblok met daarin een inductieplaat met vijf pitten, een oven, een rijstkoker, een koelkast, een vriezer en drie wasbakken. De daarvoor benodigde energie haalt hij uit een brandstofcel. Maar er is meer. De FCV Express Diner heeft in tegenstelling tot een reguliere HiAce geen benzine- of dieselmotor, maar de aandrijflijn van de Toyota Mirai. Dankzij twee waterstoftanks die samen 5,6 kilo waterstof kunnen opslaan, moet de FCV Express Diner maximaal 400 kilometer kunnen afleggen. Concrete productieplannen lijken er (nog?) niet te zijn.

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (74)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.