Toyota Endo: compacte stads-concept

Toyota Endo
Toyota EndoToyota EndoToyota EndoToyota EndoToyota EndoToyota EndoToyota EndoToyota EndoToyota Endo
Toyota laat op de IAA in Frankfurt met de Endo een studiemodel zien voor een stadsauto van de toekomst.
Toyota laat op de IAA in Frankfurt met de Endo een studiemodel zien voor een stadsauto van de toekomst.
Bij de ontwikkeling van de Toyota Endo heeft gebruiksgemak voor in de stad de boventoon gevoerd. Het heeft geresulteerd in een extreem korte (drie meter) maar brede en hoge (1,68 en 1,52 meter) auto. In combinatie met zijn lage gewicht maakt het van de Endo een zuinig voertuig.

Toyota zegt dat de Endo een ontwerpfilosofie voor de toekomst aangeeft. De begrippen aantrekkelijkheid en eenvoud staan hierbij bovenaan. "We zijn een weg ingeslagen naar frissere en levendiger modellen voor nu en in de toekomst," aldus de ontwerpafdeling van Toyota.

De voorportieren van het studiemodel hebben dubbele scharnieren. Zo kunnen de deuren met gebruik van beperkte ruimte een grote instapruimte creëren.  Ook de achterklep is zo gemaakt dat die geopend kan worden als de auto krap staat geparkeerd. Voorts is er over de gehele lengte van het dashboard een informatiescherm geplaatst waarin onder meer de status van het audiosysteem, de airco en het achteruitkijksysteem kan worden afgelezen. Met een druk op de knop verandert de achtergrond van het scherm van kleur. De witte bekleding van de deurpanelen reflecteert die kleur waardoor de sfeer in de auto kan worden veranderd.

Het interieur in de Endo is flexibel. Er kan worden gekozen uit vier zitplaatsen; drie met een tafel of twee zitplaatsen en een riante bagageruimte.

PRIVATE LEASE Toyota