Toyota Corolla Cross flink vernieuwd: vanbuiten én vanbinnen
Ook als sportieve GR Sport
De inmiddels zo'n vijf jaar oude Toyota Corolla Cross krijgt een flinke facelift. Zowel de voor- als de achterzijde gaat onder het mes, evenals – in mindere mate – het interieur.
Net als de Corolla is de Toyota Corolla Cross een model dat Toyota in een schier ontelbaar aantal markten voert. De ene auto is de andere niet en zo is ook de ene Toyota Corolla niet identiek aan de andere. De Toyota Corolla Cross debuteerde medio 2020 in Thailand,later in Japan én in de Verenigde Staten (als Hybrid) met een heel ander gezicht en werd eind 2021 in Europese vorm getoond. Zo'n drie jaar nadat de Corolla Cross in Nederland op de markt kwam, ondergaat de nuchtere Japanner een facelift.
De Toyota Corolla Cross zoals die tot op heden in Nederland werd verkocht.
Uiterlijk
De facelift die Toyota op de voor Europa en dus ook Nederland bestemde Corolla Cross doorvoert, lijkt sterk op de bijsnij-sessie die de SUV begin vorig jaar in Thailand onderging. Ook 'onze' Toyota Corolla Cross heeft nu een met gaten in honingraatpatroon gelardeerde 'grille', die met zijn nieuwe vorm optisch samensmelt met de voorbumper. Aan weerszijden ervan vinden we dieper gelegen stukken kunststof die voor extra koelsleuven door moeten gaan. Ook nieuw is de lichtsignatuur waarmee Toyota de koplampen van in elk geval de rijkst uitgevoerde versies met adaptief grootlicht vult. Tussen de vernieuwde koplampen zit een uit talloze verticale strepen opgebouwde ledstrip, die slechts wordt onderbroken door het Toyota-logo.
De vernieuwde Toyota Corolla Cross heeft dankzij zijn nieuwe grille en verlichting een ander gezicht.
Ook aan de achterzijde is er optisch nieuws, al is dat kleiner van aard. De achterlichten behouden hun basisvorm, maar hebben een nieuwe indeling, waarbij horizontale lijnen de hoofdrol spelen. Voor net wat meer visuele diepgang hebben de lichtunits nu hoger en lager gelegen delen. De modelnaam Corolla staat voortaan niet meer op de achterklep, maar staat in het klein uitgeschreven in de kunststof strip waarachter de kentekenplaatverlichting en de knop om de achterklep te ontgrendelen zich schuilhouden. Het Cross-deel van de modelnaam staat er in koeienletters uitgeschreven. Dat dit geen 'lage Corolla' is, moet direct helder zijn. Toyota stapt ook bij dit model af van de deelsin het blauw uitgevoerde Toyota-badges die het plakte op auto's met een hybride aandrijflijn. Aan alles komt een eind.
Interieur
Wellicht moet je goed kijken om te zien wat er ín de Corolla Cross is veranderd. Die wijzigingen zijn er echt. De Corolla Cross heeft een nieuwe transmissiehendel en de knoppen voor onder meer de elektronische handrem en de Hold-functie zijn verhuisd. Ze zitten niet meer in de middentunnel voor de automaathendel, maar aan de linkerzijde ervan. De ruimte die daardoor is vrijgekomen voor de automaathendel laat Toyota niet onbenut. Het plaatst er namelijk de tuimelschakelaars van de stoelverwarming. Die zaten voorheen ietwat provisorisch aan de onderzijde van de middenconsole. De knoppen voor de parkeerhulp en (achteruitrij)camera zijn aan het rijtje knoppen achter de automaathendel toegevoegd.
Toyota Corolla Cross: de middentunnel is flink herzien.
Door slim met knoppen te schuiven en door de middentunnel te verhogen, heeft Toyota onder meer ruimte weten te creëren voor een extra opbergvak voor je telefoon, een schuifbare opbergbak en nieuwe bekerhouders. Een inductielader is voortaan overigens standaard en voor wie Android Auto langzaam vond werken, is er ook goed nieuws. Dat werkt nu namelijk anderhalf keer rapper. Een 10,5-inch infotainmentscherm en een 12,3 inch metend digitaal instrumentarium zijn wederom standaard.
De oude situatie: de tuimelschakelaars (rechtsboven) en de kunststof delen eromheen zijn verdwenen.
Toyota past verder meer geluiddempend materiaal toe in het dak, evenals rond de ventilator voor de achterpassagiers. Hogere uitvoeringen profiteren van extra isolatie aan de binnenzijde van het dashboard. Driedubbele winst dus.
Twee hybride aandrijflijnen: Hybrid 140 en Hybrid 180
De Corolla Cross was voor de facelift beschikbaar als Hybrid 140 en als Hybrid 200. De Hybrid 140 blijft, maar net als onlangs bij de Corolla-zonder-Cross wordt de Hybrid 200-aandrijflijn vervangen door de Hybrid 180. Die heeft met 178 pk minder vermogen (-18 pk), maar is net zo rap en net zo zuinig als de Hybrid 200 die hij vervangt. Afhankelijk van de markt komt de Corolla Cross ook beschikbaar met AWD-i, inschakelbare vierwielaandrijving die vooral op lage snelheid de grip vergroot. Dit systeem komt hand in hand met een nieuwe Snow Extra-modus voor als het gladde wit de wegen heeft bedekt.
GR Sport
In onder meer Maleisië leverde Toyota eerder al een sportief uitgedoste GR Sport-variant. Zo'n versie vindt nu ook zijn weg naar Europa. Met name aan de voorzijde onderscheidt die zich van de milder gehumeurde versies. De Corolla GR Sport heeft geen verlichting tussen de koplampen en moet het ook doen zonder de optisch in de bumper versmolten grille. In plaats daarvan heeft de optisch pissige Corolla Cross GR Sport lager in het front een grote zwarte honingraatgrille, die daadwerkelijk als zodanig is afgebakend. Erboven loopt een in kunststof uitgevoerd horizontaal bumperdeel, dat de grote grille scheidt van de extra koelsleuf die door het ontbreken van de extra ledbalk is ontstaan.
Als GR Sport heeft de nieuwe Toyota Corolla Cross een ruig smoeltje.
De Toyota Corolla GR Sport staat op 19-inch zwarte lichtmetalen wielen, heeft zwarte Toyota-logo's, kunstleren bekleding en is zowel vanbinnen als vanbuiten fanatiek bedeeld met GR Sport-badges. Het blijft niet enkel bij uiterlijk vertoon. De GR Sport-variant staat namelijk één centimeter dichter bij het asfalt dan de overige uitvoeringen, heeft een directere stuurinrichting en schakelflippers achter het stuur om de CVT mee op te jutten én krijgt een heuse Sport Mode. In de Sport Mode loopt de benzinemotor stationair op een hoger toerental, met een iets rappere acceleratie tot gevolg. Ook remt de Corolla Cross in Sport Mode sterker af op de motor.
Corolla Cross in Nederland
De vernieuwde Toyota Corolla Cross komt het derde kwartaal van dit jaar naar Nederland. De GR Sport-versie laat tot de herfst op zich wachten. Prijzen zijn er nog niet.
Sinds de Nederlandse marktintroductie van de Toyota Corolla Cross zijn er in Nederland ruim 5.600 exemplaren van geregistreerd. Dat zijn er meer dan van de bZ4X en de – uiteraard vorige – Urban Cruiser bij elkaar opgeteld. 2024 was met afstand het beste Nederlandse jaar voor de Corolla Cross. Toen werden er 2.869 exemplaren van op kenteken gezet.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla Cross
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla Cross Hybrid 140 Dynamic Navi | Camera | Inklapbare buitenspiegels | Clima
- 2024
- 29.280 km

Toyota Corolla Cross Hybrid 200 Executive Toyota Corolla Cross 2.0 High Power Hybrid Executive Panoramadak, Apple carplay & Android auto Snel leverbaar
- 2024
- 18.793 km

Toyota Corolla Cross Hybrid 200 Style | Stoel-/stuurverwarming | Dodehoek detectie | Apple Carplay / Android Auto | 18 inch | Keyless
- 2024
- 35.086 km