Toyota bezig met brandstofauto's die CO2 opnemen
CO2-uitstoot compenseren tijdens rijden
Toyota experimenteert met filters die de netto CO2-uitstoot van brandstofauto's wat omlaag moet brengen. Met de filters nemen de auto's CO2 uit de lucht op.
Is de verbrandingsmotor uitgespeeld? Nou, niet als het aan Toyota ligt. Dat ziet er nog volop toekomst in, in elk geval in landen waar de infrastructuur nog niet klaar is voor grootschalig elektrisch rijden. Het wil tegelijkertijd laten zien dat de verbrandingsmotor nog een stuk 'schoner' kan worden, bijvoorbeeld door hem op waterstof te laten lopen. Nu experimenteert Toyota bovendien met technologie die de CO2-voetafdruk van verbrandingsmotoren verder moet verkleinen.
Toyota heeft 'CO2-filters' geplaatst in onder meer een raceauto, een Toyota GR Corolla met een brandstofmotor die op waterstof loopt. De filters, die CO2 afvangen uit de lucht, bestaan uit een conventionele keramische katalysator, die is gecoat met een CO2-absorberend middel, afkomstig van Kawasaki. Naoaki Ito, hoofdverantwoordelijk voor GR Vehicle Development, legt uit wat het belangrijkste voordeel is ten opzichte van vergelijkbare maar veel grotere industriële 'CO2-vangers': "Normaal gesproken gebruiken voorzieningen voor het afvangen van CO2 ventilatoren die lucht en warmte aanzuigen om de CO2 los te maken, wat allemaal energie kost. Het belangrijkste punt van het systeem van de Corolla is dat het gebruikmaakt van de bestaande luchtinlaat en warmte in de motor."
"CO2 uit de atmosfeer wordt opgevangen door filter 1 en afgescheiden terwijl het naar 2 beweegt, waarna het wordt opgelost in de terugwinningsvloeistof bij 3."
Het is alleen nog niet bijster efficiënt, want de race-Corolla kon met deze filters in twintig rondjes over Fuji Speedway (in totaal ruim 90 km) slechts 20 gram CO2 opnemen, ofwel zo'n 0,22 g/km. Dat schiet nog niet echt op, als je bedenkt dat auto's met verbrandingsmotor doorgaans meer dan 100 gram CO2 per km uitstoten. Toyota zegt zich hiervan bewust te zijn en wil proberen om de opvangcapaciteit te verbeteren. Verder moet je het filter nu 'bij elke pitstop' vervangen, dus ook daar hoopt men nog wat op te vinden. Kortom: dit is zeker niet de heilige graal voor verbrandingsmotoren, maar alle kleine beetjes helpen.