AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Tom Walkinshaw overleden
18
Tom Walkinshaw is zondag op 64-jarige leeftijd overleden. De voormalig teambaas van Benetton, Ligier en Arrows verloor de strijd met de ziekte kanker.
Bij Nederlandse racefans is Walkinshaw bekend van succes samen met Jan Lammers door in 1988 de 24 Uur van Le Mans te winnen namens Jaguar. Jos Verstappen hield gemengde gevoelens over aan de samenwerking met de Brit.
Verstappen werkte eerst al met veel ups en downs bij Benetton met Walkinshaw samen en later werden de twee herenigd bij Arrows. In eerste instantie – seizoen 2000 en 2001 – ging dat best aardig, daarna werd hij aan de kant geschoven ten faveure van Heinz-Harald Frentzen.
Walkinshaw was ook de man die er in slaagde Michael Schumacher na zijn succesvolle debuut namens Jordan naar topteam Benetton te lokken. Ook trok hij Ross Brawn aan. Brawn zou later uitgroeien tot het tactische meesterbrein van de Formule 1.
Vanwege allerlei controverses werd Walkinshaw de wacht aangezegd bij Benetton, waarna hij zijn geluk beproefde bij Ligier en later Arrows. In 1997 begon hij met zeer hoge verwachtingen aan het seizoen omdat hij Damon Hill als coureur had weten te strikken, maar het gehoopte succes bleef uit.
Hoogte- en dieptepunt was de Grand Prix van Hongarije. Hill slaagde er bijna in de race te winnen, maar door problemen met de gastoevoer kon Jacques Villeneuve hem in de slotfase alsnog passeren. Ondanks verwoede pogingen ontgroeide Arrows nooit de subtop.
Het definitieve einde van Arrows kwam halverwege seizoen 2002. Het team verdween van de grid en ook Walkinshaws TWR-imperium ging onderuit. Hij richtte zich daarna op zijn activiteiten in de Australische autosport.
Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië afgelopen seizoen bracht Walkinshaw zijn laatste bezoek aan de Formule 1-paddock.
Met dank aan www.formule1.nl
Lees ook
Nieuws
Mercedes-AMG test nu ook de airco van zijn elektrische ‘SUV’
Nieuws
Genesis GV90 is voor wie een EV9 niet dik genoeg vindt
Nieuws
Maserati verplaatst GranTurismo-productie naar thuisbasis Modena
Nieuws
BMW komt met heuse Shooting Brake op Villa d’Este
Nieuws