Toen in het nieuws: de Toyota RAV-FOUR
Wat schreven we 25 jaar geleden precies voor artikelen en hadden we het een beetje bij het rechte eind? We vroegen het ons de laatste tijd - ook in verband met ons jubileum dit jaar - steeds vaker af en besloten dat het een goed idee zou zijn om wekelijks terug te blikken op onze eerste jaargang van 1990.
In AutoWeek 19 van 1990 pakten we groot uit met twee pagina's vreemde snuiters en bijzondere rakkers van de salon van Turijn. We keken onze ogen uit met de vernieuwde De Tomaso Pantera, een vooruitblik op de Bugatti EB110 en ook de Fiat Tempra Weekend stond er z'n laadruim te tonen. Helemaal in het hoekje plakten we de Toyota RAV-FOUR.
Wat schreven we?
Met al die grote foto's op de pagina's hielden we het kort en bondig. Toyota parkeerde in Turijn de RAV-FOUR, 'Een prototype voor een kleine terreinwagen'. Het studiemodel beschikte over vierwielaandrijving en heeft een 1,6 liter grote en 100 pk sterke viercilinder in z'n conceptuele neus. Ruimte om verder de toekomst in te kijken, hadden we niet.
Wat zeggen we nu?
Erg veel voorspellingen deden we niet. Sterker nog, de opmerking dat de RAV-FOUR een vooruitblik was op een nieuwe, kleine terreinwagen was een gevalletje 'open deur' en mogelijk zelfs afkomstig uit een presentatie van Toyota zelf.
In 1986 nam Toyota het besluit om met een relatief compacte offroader op de proppen te komen. In 1989 werd het eerste studiemodel voor het eerst in Tokio getoond en een jaar later stond hij op de salon van Turijn. Z'n conceptuele fratsen werden naar de prullenbak verwezen en in 1994 werd in Genève het definitieve productiemodel getoond.
Datzelfde jaar kwam de vrolijk getekende Japanner als Fun Cruiser op de Nederlandse markt, als driedeurs en als vijfdeurs Wagon. In 1998 werden de modellen bijgepunt, vanaf dat moment was de driedeurs als softtop en als hardtop te krijgen. Die 1,6-liter met 100 pk heeft het productiestadium niet gehaald. De Fun Cruiser was alleen met een 129 pk sterke 2,0-liter viercilinder te krijgen. Toen de nieuwe generatie verscheen, werd besloten de Fun Cruiser bij ons om te dopen tot RAV4. Elders in de wereld droeg de Japanner altijd al deze naam.