Titanium chassis voor Ariel Atom
Ariel ontwikkelt een titanium chassis voor de Atom, meldt het Engelse tijdschrift Autocar. Dit chassis weegt veertig procent minder dan het huidige buizenframe en kan het totale wagengewicht met bijna acht procent terugdringen.
Titanium is weliswaar heel licht en sterk, maar ook extreem lastig te fabriceren. Als het titanium tijdens het lassen in aanraking komt met zuurstof, verbrandt het materiaal voordat het smelten kan. Alleen in een speciale, met argon gevulde laskamer kan het titanium frame van de Ariel worden gelast. Het frame en het lasproces zijn samen omtwikkeld. "We willen graag een gelimiteerde oplage van de lichtgewicht Atom maken", meldt Simon Saunders van Ariel aan AutoCar. "Het zou een briljante circuitauto zijn."Een alternatief voor Ariel zou zijn om de het titanium chassis als optie in het Arom-gamma op te nemen."
Zwaarder
De toepassing van een atmosferische Honda-motor en enkele andere geselecteerde lichte componenten én het lichtgewicht-chassis houden het gewicht van de Atom beneden de vijfhonderd kilogram. "Graag zouden we de auto nog eens honderd kilo lichter maken, maar dat wordt moeilijk", zegt Saunders. Als de Atom verschijnt, heeft-ie nog een lichtere Rover K-Series-motor. De Honda-krachtbron die de Atom nu aan boord heeft, is weliswaar een stuk zwaarder, maar ook veel betrouwbaarder.
Titanium zien we hoogstwaarschijnlijk niet alleen in de Atom terug. Dit supersterke en lichte materiaal komen we wellicht wederom tegen in de constructie van de motorfiets die Ariel op stapel heeft.