Tijd van minder files lijkt ten einde

File A12 Den Haag (foto ANP)
Nederlanders staan weer vaker in de file. Na een lange periode van afnemend fileleed, is het stilstaan en langzaam rijden op de snelwegen weer flink toegenomen.

De filezwaarte (lengte keer duur van de file) nam in de eerste drie maanden van dit jaar met 56 procent toe vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, meldt de ANWB woensdag. Sinds april vorig jaar constateert de organisatie een toename van de lengte van de files.

Het bumper-aan-bumperrijden is echter nog niet op het niveau van voor de economische recessie. Bovendien is de doorstroming van het verkeer de afgelopen jaren verbeterd door onder meer door het aanleggen van extra rijstroken.

Vooral automobilisten in het midden van het land en rond Rotterdam hadden veel meer vertraging.

De ANWB zegt dat meer mensen in de auto stappen doordat de doorstroming is verbeterd, waardoor het toch weer drukker wordt. Bovendien gaat het economisch beter, wat leidt tot meer vrachtwagens op de weg. Het weer speelde geen negatieve rol in de stijging van de filezwaarte.

De grootste knelpunten lagen het afgelopen kwartaal in de ochtendspits op de wegen naar Amsterdam en Utrecht. In de avondspits staan automobilisten het langst stil rond Amersfoort en Rotterdam. De ochtendspits is het drukst op maandag en dinsdag. In de avondspits waren de files op donderdag het langst.

Top vijf knelpunten snelwegen eerste drie maanden 2015:

1) A13 Den Haag richting Rotterdam: tussen Delft en Berkel en Rodenrijs

2) A20 Hoek van Holland - Gouda (beide richtingen): tussen knooppunt Kleinpolderplein en knooppunt Gouwe

3) A1 Amsterdam - Amersfoort (beide richtingen): tussen knooppunt Muiderberg en knooppunt Hoevelaken

4) A27 Utrecht richting Breda: tussen Lexmond en Gorinchem

5) A27 Almere richting Utrecht: tussen Eemnes en Bilthoven

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.