Tien jaar BMW i8: Uniek in zijn soort

Wat kost een gebruikte?

BMW i8
BMW i8BMW i8BMW i8 Roadster en i8 CoupéBMW i8BMW i8BMW i8BMW i8

Het is deze maand tien jaar geleden dat de eerste BMW i8 van de band rolde. Reden voor een terugblik op een supercar die zijn tijd ver vooruit was.

2014 is een goed jaar voor een ieder die van snelle auto’s houdt. Veel fabrikanten kiezen in dat jaar nog voor een zes-, acht- of tiencilinder voor een flinke lading vermogen. Bij BMW gooien ze het, naast de gebruikelijke M-motoren, over een andere boeg. In 2014 lanceert het de BMW i8. In plaats van bijvoorbeeld de zescilinder uit de M3, krijgt de i8 een 1.5 driecilinder turbomotor gecombineerd met een elektromotor. De achterwielen worden aangedreven door de benzinemotor terwijl de elektromotor de voorwielaandrijving regelt. De i8 is hierdoor een plug-in hybride wat betekent dat de accu zichzelf kan opladen tijdens het rijden, maar stekkeren kan uiteraard ook. Het totaalvermogen komt door de combinatie van benzine- en elektromotor uit op 369 pk en 570 Nm aan koppel. Dankzij het gebruik van aluminium in het chassis en koolstofvezel aan de binnenzijde blijft het gewicht van de i8 relatief laag voor een auto met elektromotor; 1.610 kilo voor de Coupé en 1.670 kilo voor de Roadster. De i8 sprint mede dankzij de vierwielaandrijving in 4,4 seconden naar de 100 km/h. De puf is er pas uit bij de 250 km/h.

De BMW i8 is voor zijn tijd, en in feite nog steeds, een bijzondere auto. Het gebruik van elektromotoren is in 2014 nog niet echt gemeengoed, vanwege de hoge kostprijs. Toch bouwt BMW met de i8 een unieke creatie van luxe, snelheid en (relatieve) zuinigheid. Het lage, brede ontwerp van de i8 in combinatie met de vlinderdeuren levert gemengde reacties op. De verkoop loopt ondanks de aanschafprijs van €151.000 goed voor BMW. In Nederland trekt het model door de jaren heen 378 kopers en wereldwijd verlaten meer dan 20.000 exemplaren de showroom. Bijzonder hoge cijfers voor een supercar. De lage CO2-uitstoot, wat resulteerde in een lage bpm en dus relatief lage verkoopprijs, speelt in ons land ongetwijfeld een rol evenals het prettige vermogen van 370 pk.

Tijd voor wat anders

Vier jaar na de lancering volgt een facelift. Naast wat visuele aanpassingen zoals een gewijzigde voorbumper en andere wielen, ondergaat de elektromotor enige verfijning. De totale capaciteit van de accu stijgt van 7,1 kWh naar 11,6 kWh terwijl het vermogen toeneemt. Die levert voortaan 12 pk meer dan voorheen. Dit zorgt er weer voor dat je 120 km/h op de elektromotor kunt rijden, waar dat tot dan toe slechts 70 km/h was. Het elektrische rijbereik blijft steken op 55 kilometer. Naast deze vernieuwingen beleven we de introductie van de Roadster met soft top. Deze versie kost ten opzichte van de Coupé dik €17.000 meer. Het onderstel ondergaat tevens verfijningen, hetgeen de wegligging ten goede komt.

De productie van de i8 stopt in april 2020, maar hij is uiteraard nog wel als occasion te koop. Maar, wat betaal je nou nog voor een gebruikte i8? Er staan er sowieso niet heel veel te koop, welgeteld zestien stuks. De goedkoopste van het stel mag weg voor €54.945. Zoek je een exemplaar met beduidend minder kilometers, dan gaat de vraagprijs omhoog. De gemiddelde vraagprijs ligt zo’n beetje tussen de €60.000 en €75.000. Voor het duurste exemplaar, een open i8 die slechts 30.000 kilometer op de klok heeft staan, dien je €117.880 op tafel te leggen.

Een echte opvolger van de BMW i8 is er nooit gekomen, al komt de i16 een beetje in de buurt. Dat is een soort combinatie tussen de M1 en i8, maar helaas haalt hij nooit het productiestadium. BMW ziet domweg te weinig markt voor een (deels) elektrische supercar en de coronacrisis doet de rest ... 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.