AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Tesla Roadster in 2009 naar Nederland'
13
De Tesla Roadster heeft bij de Europeanen voor veel jaloerse blikken gezorgd: de elektrische sportauto leek op Amerikaans grondgebied te blijven. Dat was een misvatting, blijkt uit een interview dat Financial Times hield met Ze'ev Drori, directeur van Tesla.
Drori geeft in het betreffende interview aan dat hij de Tesla Roadster graag naar Europa brengt: "We richten ons op grote markten als Duitsland, Frankrijk en Nederland, maar ook Noorwegen en Denemarken. Dit zijn landen die het gebruik van elektrische auto's als onze Roadster belonen". De Engelse markt blijft vooralsnog verstoken van de Roadster, want het bedrijf heeft geen rechtsgestuurde versie op de planning staan.
De Tesla-directeur verwacht de Roadster in het derde kwartaal van 2009 in Europa op de markt te brengen. Drori beschouwt de Europese markt als geschikter dan de Amerikaanse, omdat Europeanen gemiddeld kortere afstanden rijden met hun auto. Dit komt goed uit, omdat de actieradius van een elektrische auto natuurlijk relatief beperkt is.
Het orderboek van Tesla is inmiddels gevuld met ongeveer 1.000 Amerikaanse bestellingen. Maandelijks rollen honderd exemplaren van de auto uit de fabriek. Het is de bedoeling dat jaarlijks 250 exemplaren naar Europa komen. Goedkoop wordt –ie niet: Tesla mikt op een prijs van ongeveer 100.000 euro (156.000 dollar) exclusief belastingen.
Tesla benadrukt dat de Roadster voldoet aan alle veiligheids-, uitstoot- en betrouwbaarheidsregels die er zijn in de VS. De Roadster op het moment de enige elektrische auto in de VS die ook de snelweg op mag. Hij zoemt in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en kan maximaal 13.000 toeren halen. Tesla claimt tot slot dat de Roadster twee keer zo efficiënt is als de beste hybride van het moment.
De Tesla-directeur verwacht de Roadster in het derde kwartaal van 2009 in Europa op de markt te brengen. Drori beschouwt de Europese markt als geschikter dan de Amerikaanse, omdat Europeanen gemiddeld kortere afstanden rijden met hun auto. Dit komt goed uit, omdat de actieradius van een elektrische auto natuurlijk relatief beperkt is.
Het orderboek van Tesla is inmiddels gevuld met ongeveer 1.000 Amerikaanse bestellingen. Maandelijks rollen honderd exemplaren van de auto uit de fabriek. Het is de bedoeling dat jaarlijks 250 exemplaren naar Europa komen. Goedkoop wordt –ie niet: Tesla mikt op een prijs van ongeveer 100.000 euro (156.000 dollar) exclusief belastingen.
Tesla benadrukt dat de Roadster voldoet aan alle veiligheids-, uitstoot- en betrouwbaarheidsregels die er zijn in de VS. De Roadster op het moment de enige elektrische auto in de VS die ook de snelweg op mag. Hij zoemt in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en kan maximaal 13.000 toeren halen. Tesla claimt tot slot dat de Roadster twee keer zo efficiënt is als de beste hybride van het moment.