Tesla Model X vernieuwd
In lijn met Model S
Tesla geeft niet alleen de Model S een facelift, ook gevleugelde SUV-broer Model X wordt grondig herzien. De wijzigingen die Tesla daarop doorvoert zijn helemaal in lijn met die van de opgefriste Model S.
Het mag geen verrassing heten dat de Model X van nagenoeg dezelfde wijzigingen profiteert als de vernieuwde Tesla Model S. Dat betekent onder meer dat ook de Model X het voortaan met minder chroomafwerking moet doen en dat er aan zowel voor- als achterzijde andere bumpers worden geplaatst. Ook hier treffen we een nieuw dashboard aan, compleet met een futuristisch ogend stuurwiel dat van aanraakgevoelige knoppen is voorzien waarmee Tesla de stengels op de stuurkolom ondervangt. Dat het 17-inch verticaal geplaatste display is vervangen door een horizontaal liggend exemplaar met een verbeterde resolutie, mag geen verrassing meer heten. De rijstanden P, R, N en D zijn handmatig te kiezen via het grote scherm, al is de auto in staat de stand te 'kiezen' op basis van wat hij op zich heen waarneemt. Hoe dit in de praktijk precies uitpakt, is nog niet helder.
Tesla Model X
Evenals in de Tesla Model S profiteren de achterpassagiers in de gefacelifte Model X van een nieuwe achterbank, compleet met een middenarmsteun met opbergruimte. Achterop de middenarmsteun die zich tussen de voorstoelen bevindt, zit net als in de Model S nu een 8-inch display dat bij het infotainmentsysteem hoort. Je kunt er volgens Tesla met een draadloze controller op gamen. De game computer, zoals Tesla de hardware noemt, heeft 10 teraflops aan rekenkracht. De Model X krijgt onder meer standaard tri-zone temperatuurregeling, geventileerde voorstoelen en HEPA-luchtfiltratie. Een audiosysteem met 22 luidsprekers is eveneens beschikbaar.
Versies en prijzen
Het leveringsgamma is net even anders dan voorheen. De Long Range-variant blijft. Deze € 99.990 kostende Dual Motor-variant heeft een geschat rijbereik van 580 kilometer, een topsnelheid van 250 km/h en sprintin 3,9 seconden naar de 100 km/h. Let wel, dit zijn nog geen definitieve cijfers. De Performance-variant is vervangen door de Plaid, een dankzij drie elektromotoren 1.020 pk sterke uitvoering die de Model X in 2,6 seconden aan de 100 km/h helpt. De elektrische actieradius wordt geschat op 547 kilometer. De topsnelheid ligt op 262 km/h. Een Plaid+ variant zoals de nieuwe Model S die kent, heeft de Model X vooralsnog niet. De vernieuwde Model X is per direct te bestellen en wordt naar verwachting in september geleverd.
Ook hier geldt dat de definitieve Europese specificaties later worden vrijgegeven. Dan wordt ook meer bekend over de herziene accutechniek waarvan de Amerikanen melding van maken. Tesla spreekt namelijk van een nieuwe thermische architectuur. Het accupakket moet onder meer sneller oplaadbaar zijn.