'Tesla Cybertruck is een flop'
Kortingen en tegenvallende verkoopcijfers
Jarenlang had iedereen het erover, maar toch is de Tesla Cybertruck een flop. Dat zijn niet onze woorden, maar die van een analist van het Amerikaanse iSeeCars ten overstaand aan Automotive News.
Tesla trok in 2019 het doek van de pre-productieversie van de Cybertruck. De uiteindelijke productieversie van de Tesla Cybertruck die vijf jaar later - eind 2023 - werd gepresenteerd, leek er als twee druppels water op. Waarom de Cybertruck de gemoederen de afgelopen jaren met name in de Verenigde Staten bezig hield? Allereerst door zijn markante vormgeving, maar ook door het segment waarin de Cybertruck ten strijde zou trekken. De door topman Elon Musk met veel bombarie omgeven Cybertruck opereert in de klasse van de flinke pick-ups en zou dus onder meer de razend populaire Ford F-150, Chevrolet Silverado, Ram 1500 en de al dan niet bestaande elektrische alternatieven daarvan naar de kroon moeten steken. Volgens Karl Brauer - Executive Analist bij de Amerikaanse 'autozoekmachine' iSeeCars - is de Cybertruck een regelrechte flop.
"Ik denk dat we gerust kunnen zeggen dat de Tesla Cybertruck is geflopt", aldus Brauer. Hij zegt dat in het licht van kortingen die Tesla 'veertien maanden na het marktdebuut' al op de Cybertruck geeft. Die kortingen zijn overigens niet enorm. Het zou gaan om kortingen van omgerekend zo'n €1.550 op nieuwe exemplaren en van zo'n €2.550 op dealerdemo's. De analist stelt dat de Cybertruck volgens Elon Musk een regelrechte concurrent had moeten worden van de F-150 en Silverado, ook van de benzineversies daarvan, maar dat de verkoopresultaten vooralsnog flink achterblijven. Het Amerikaanse Cox Automotive stelt dat er in 2024 in de Verenigde Staten zo'n 39.000 Cybertrucks zijn verkocht, terwijl Tesla aanvankelijk zelf riep er in 2024 wereldwijd zo'n 125.000 stuks van te kunnen produceren. Vanaf 2025 zou Tesla zelfs per jaar 250.000 exemplaren moeten kunnen produceren. Produceren en verkopen is niet hetzelfde, maar het verschil is volgens Brauer wel erg groot. Ter vergelijking: Ford verkocht vorig jaar in de VS in totaal 765.649 pick-ups uit de F-serie (dus ook F-250's, F-350's e.d.) terwijl Chevrolet bijna 550.000 Silverado's aan de man wist te brengen.
Wie de Cybertruck echter puur als een rivaal ziet voor elektrische pick-ups, komt tot een andere conclusie. Volgens schatting van Cox Automotive verkocht Ford vorig jaar in de Verenigde Staten 33.510 elektrische F-150's Lightning. Inderdaad: minder dan Tesla van de Cybertruck. De R1T van Rivian - een beduidend kleiner bedrijf - bleef er op zo'n 11.000 stuks steken. Ook belangrijk: de beloofde Cybertruck met een vanafprijs van zo'n €40.000 is er nog niet, Tesla levert vooralsnog enkel duurdere uitvoeringen. De Cybertruck van 40 mille lijkt niet te komen, al moet er dit jaar wel een andere minder dure variant leverbaar worden.
Geflopt of niet: een goed marketinginstrument is de Cybertruck voor Tesla in ieder geval wél gebleken.