Tesla Cybertruck: bloedsnel, praktisch en ijzersterk

Inclusief extra accu in de laadruimte!

Tesla Cybertruck
Tesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla CybertruckTesla Cybertruck

Vier jaar nadat Tesla de eerste afbeeldingen vrijgaf van de Tesla Cybertruck, zijn vanavond tijdens een heus afleverfeestje de eerste exemplaren aan kopers overhandigd. Het zogenoemde Tesla Delivery Event - waarbij topman Elon Musk als een godheid werd bejubeld - viel samen met het vrijgeven van de specificaties. Die zijn net als de auto zelf behoorlijk krankzinnig.

Al in 2019 gaf Tesla de eerste foto's en de voorlopige specificaties vrij van de elektrische Cybertruck. Daarmee werpt Tesla in de Verenigde Staten zijn hengel uit boven een vijver waar de vissen gretiger happen dan nagenoeg op elke andere plek ter wereld: die van de pick-ups. De Cybertruck is een tegenhanger van elektrische pick-ups als de Rivian R1T, Ford F-150 Lightning en Chevrolet Silverado EV. Als we Telsa's topman mogen geloven rijdt de Cybertruck ze het snot voor ogen. Op diverse vlakken.

Beestachtig en met extra batterij in de laadbak

De 5,68 meter lange en maar liefst 2,2 meter brede Tesla Cybertruck is straks verkrijgbaar in een driemotorige en 845 pk sterke variant die - in Beast Mode - al in 2,7 tellen vanuit stilstand de 100 km/h bereikt. Een Porsche 911 Turbo S legt die sprint net zo snel af. Om de waanzin van de Cybertruck weer te geven: een 911 Turbo S legt zo'n 1.625 kilo in de schaal, een Cybertruck weegt met zo'n 3.103 kilo bijna het dubbele.

Volgens Elon Musk is de Cybertruck niet alleen bloedsnel, maar ook sterker en breder inzetbaar dan nagenoeg elke andere pick-up op de markt. Zo kan hij tot - hou je vast - tot 4.990 kilo trekken en heeft hij een laadvermogen van 1.134 kilo. Let op: deze cijfers horen bij de driemotorige topversie die 'Cyberbeast' heet. Die heeft geschatte actieradius van 515 kilometer. Met 'range extender' moet dat bereik toenemen tot maar liefst 708 kilometer. Z'n topsnelheid bedraagt 209 km/h. Snelladen kan tot 250 kW.

Wacht even. Een range extender? Zeker. Tesla levert indien gewenst een extra batterijpakket dat grofweg een derde van de laadbak inneemt. De bagageruimte meet in principe een flinke 3.424 liter. De Tesla Cybertruck Cyberbeast gaat in de Verenigde Staten omgerekend zo'n €88.500 kosten.

Tesla Cybertruck Range Extender

De 'Range Extender' is een extra accupakket in de laadbak.

Minder dure versies

Er komen ook andere krachtbronnen. Zo verschijnt er een reguliere ruim 600 pk sterke vierwielaangedreven variant die het zonder de spectaculair klinkende Cyberbeast-naam moet doen. Met deze Cybertruck All-Wheel Drive beuk je in 4,3 tellen naar de100 km/h en moet je de 180 km/h kunnen halen. Dit is de eerste variant van de Cybertruck die minder dan drie ton weegt (2.995 kilo). Die heeft meteen de grootste actieradius: zo'n 547 kilometer (met range-extender: 756 kilometer). Voor de Cybertruck All-Wheel Drive vraagt Tesla in de Verenigde Staten omgerekend zo'n €63.250. Ook deze variant kan 4.990 kilo trekken.

In 2025 komt Tesla ook met een achterwielaangedreven Cybertruck. Die moet ruim 400 kilometer ver komen op een volle accu. In 6,7 tellen bereik je de 100 km/h. Zijn trekgewicht ligt met 3.402 kg ruim onder dat van zijn potentere broers. Hij weegt 2.995 kilo. Deze 'instap-Cybertruck' heeft een Amerikaanse vanafprijs van omgerekend zo'n €45.830.

Tesla Cybertruck

Een Tesla Model Y opladen? Kan gewoon.

Gladder dan een Citroën CX

De laadbak is ruim 1,80 meter diep en 1,22 meter breed. "Als het erin past, kan het mee", aldus Musk onder gejuich van het Tesla-minnende publiek. Maar we hebben nog meer nieuwe gegevens. Zo heeft het hoekige monster een Cw-waarde van 0,335. Daarmee snijdt -ie natuurlijk minder efficiënt door de lucht dan de Model 3 en Model S, maar is hij wel mooi aerodynamischer dan een Ram 1500 en zelfs dan een Citroën CX.

De Cybertruck heeft een indrukwekkende bodemvrijheid van 43,2 centimeter, onder meer dankzij het enorme 35-inch offroadrubber. De nog altijd bijzondere verschijning heeft adaptieve en actieve luchtvering rondom, sperdifferantiëlen, torque vectoring achter, steer-by-wire-stuurinrichting en dankzij vierwielsturing een kleinere draaicirkel dan de Tesla Model S. Ook interessant: de Cybertruck heeft geen 12v-architectuur voor de systemen die niets met de aandrijflijn te maken hebben, maar heeft 48v-boordspanning. Uniek, aldus Musk.

Tesla Cybertruck

Tesla Cybertruck.

Huisstijl

Vanbinnen ademt de Cybertruck de typische Tesla-sfeer. Dat betekent dat je in de vijfzitter weinig meer in vindt dan een stel schermen. Tesla's huisstijl uit zich in een enorm 18,5-inch display voorin en een evenmin karig 9,4-inch exemplaar voor de passagiers op de achterbank. De Tesla Cybertruck heeft 15 luidsprekers aan boord, diverse usb-c-poorten en zelfs diverse 120v- en 240v-stopcontacten. Dankzij het voornamelijk glazen dak komt er bovendien lekker veel licht het interieur binnen.

Tesla Cybertruck

Tesla Cybertruck.

Maar er is meer te vertellen. De torsiestijfheid van de Tesla Cybertruck moet hoger zijn dan die van hypercar McLaren P1. Heftig. Bovendien kun je een machinegeweer op de Cybertuck legen zonder dat er ook maar één kogel het interieur binnendringt. Waarom? "Waarom niet", aldus de Tesla-CEO. "Wat kan jouw pick-up aan?"

Bescheiden is Elon Musk - zoals een topman betaamt - bepaald niet over de nieuwste creatie van zijn bedrijf. "Eens in de zoveel tijd komen er speciale producten op de markt. Eens elke 5-10 jaar komt er iets echt speciaals. Die speciale momenten herinneren we ons. Het is heel zeldzaam dat er een product verschijnt waarvan mensen zeiden dat het onmogelijk was. Dit is een van die momenten. Experts zeiden dat deze auto niet zou kunnen bestaan, maar hier is hij", zegt Musk die daarmee een sneer geeft naar criticasters. "Dit is ons beste product ooit. Dankzij de Cybertruck lijkt de toekomst op de toekomst."

Cybertruck en Nederland

Komt de Cybertruck naar Nederland? Het lijkt er toch echt op. Van de knotsgekke pick-up verdween enige tijd geleden elk spoor op de Nederlandse website, maar inmiddels heeft de Tesla Cybertruck zijn eigen pagina gekregen! Later hopelijk meer!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (502)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.