Terugblik: Viercilinder voor Mercedes S-klasse

'Nieuw tijdperk'

Mercedes-Benz S-klasse 250 CDI

Exact tien jaar geleden doken er geruchten op over een viercilinder dieselmotor voor de Mercedes-Benz S-klasse. Destijds een aardige schok en het teken van 'nieuwe tijden'.

In 2010 werd duidelijk dat de 'downsizetrend' niet alleen voor compacte auto's en middenklassers gold, maar dat ook de groteren op deze aarde er niet aan zouden ontsnappen. Toen we op 15 september 2010, vandaag exact tien jaar geleden, hoorden dat de Mercedes-Benz S-klasse een viercilinder zou krijgen, vonden we dat dan ook best opmerkelijk.

Het gerucht dook op in de aanloop naar de Autosalon van Parijs van dat jaar. Oh, die goede oude tijden toen er nog autoshows plaats konden vinden ... In Parijs zou Mercedes naar verluidt het doek trekken van de S250 CDI, met een dieselmotor met vier pitten onder de kap. Daarmee zou Mercedes de eerste van de grote merken zijn die een dergelijke 'kleine' motor in haar toplimousine schroefde.

Uiteindelijk bleek het meer dan een gerucht te zijn, want het gebeurde werkelijk. In oktober 2010 verscheen de 250 CDI op de Nederlandse prijslijst. Met een nieuwprijs van nog onder de € 90.000 werd het de goedkoopste S-klasse. Hoewel een viercilinder in de S-klasse destijds nog vloeken in de kerk leek, was de auto met z'n 204 pk en 500 Nm gewoon goed voor een prima 0-100-acceleratie van 8,2 seconden en een top van 240 km/h. Zeker niet benepen. Uiteindelijk besloot Mercedes de 2,1-liter dieselmotor ook in de CLS te lepelen.

Trendsetter

Concurrent BMW vond het maar niets, zo'n viercilinder in een topmodel. De 7-serie zou er dan ook gevrijwaard van blijven, gaf BMW eind 2010 nog aan. Toch zou ook de toplimousine uit Beieren er op den duur aan geloven. Bij de vorige generatie kwam de 7-serie namelijk ook als hybride met een vierpitter op de markt. Audi was er overigens al wat eerder bij dan BMW. Hoewel een hybride-variant van de A8 met een viercilinder nota bene al eerder werd aangekondigd dan de S-klasse 250 CDI, kwam de A8 Hybrid in 2012 pas werkelijk op de markt.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 250 CDI BlueEFFICIENCY
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 87.950

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.143 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 500 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 83 l
Lengte / breedte / hoogte 5.096 mm / 1.871 mm / 1.485 mm
Wielbasis 3.035 mm
Massa leeg 1.870 kg
Laadvermogen 695 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden235/55R17Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.