Tavares: “De Europese auto-industrie wordt gedwongen tot wat de Chinezen het beste kunnen”

"En nu is het een overlevingsstrijd"

Carlos Tavares (ANP)

Voormalig Stellantis-topman Carlos Tavares stelt dat Europese wetgevers de Europese auto-industrie een doodlopende straat hebben ingeduwd. Wat rest, is volgens Tavares een ware overlevingsstrijd.

Tavares heeft voor het eerst sinds zijn plotselinge vertrek een interview gegeven. In dat gesprek met het Portugese Expresso – Tavares is zelf Portugees - neemt hij geen blad voor de mond. Met name Europese wetgevers krijgen er stevig van langs, vernemen we mede dankzij Motor1 en Reuters. Volgens Tavares loopt China mijlenver voor op Europa als het gaat om het (efficiënt) bouwen van EV’s. Dat botst volgens de voormalige topman met de wetgeving in Europa, die autobouwers vooralsnog dwingt om vol op het EV-orgel te gaan staan in plaats van te doen waarin ze traditioneel goed zijn. De huidige situatie laat zich volgens Tavares omschrijven als “Een doodlopende weg die volledig door Europese politieke leiders is gecreëerd.” Wat nu volgt, is een overlevingsstrijd:  “Alleen de sterksten zullen overleven”.

Over zijn voormalige collega’s is Tavares overigens een stuk positiever gestemd. “Een bedrijf met 250.000 medewerkers, een omzet van 190 miljard euro en 15 merken die over de gehele wereld worden verkocht, kan niet worden geleid als er geen overeenstemming is in het management”, stelt hij simpelweg. Bij Stellantis onder Tavares was er in het management geen sprake van een eenduidige visie, en dus was het vertrek van Tavares de enige oplossing.

Het vertrek van Tavares wordt vooral in de Verenigde Staten overwegend als iets positiefs gezien, omdat Tavares volgens de Amerikanen veel te weinig oog had voor de Amerikaanse markt. Ook in Europa heeft het vertrek van de CEO echter vrijwel onmiddellijk gevolgen: Stellantis sluit zich weer aan bij brancheorganisatie ACEA en heeft daarnaast overeenstemming bereikt met de Italiaanse overheid in een langlopend conflict tussen die partijen. Stellantis kan nu ineens toch op grote schaal auto’s blijven bouwen in Italië.

In hoeverre Europese autobouwers zich gedwongen blijven voelen om vol in te zetten op elektrische auto's, is overigens de vraag. Voorlopig is er nog zeker sprake van steeds striktere EV-regels en een totaalverbod op de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren vanaf 2035, maar die laatste maatregel lijkt inmiddels vrij onzeker.

Lezersreacties (188)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.