Talbot Samba Cabriolet was snelste antwoord op de Volkswagen Golf Cabriolet
Ook een aardbeienmandje
- AutoBild Klassik
- Achtergrond
De bijnaam ‘aardbeienmandje’ is gereserveerd voor de VW Golf I Cabriolet, maar ook van toepassing op de Talbot Samba Cabriolet met zijn rolbeugel. Doordat Peugeot de stekker uit Talbot trok, kwam de Samba-dans vroegtijdig ten einde.
Het is een bijna surrealistische aanblik: een Talbot Samba Cabriolet in de 21e eeuw. Vandaag de dag is het grote publiek het model net zo grondig vergeten als het merk dat hem kortstondig bouwde. Al vrij snel na de herrijzenis in 1979 van de in 1955 verdwenen Brits-Franse fabrikant hanteerde de Franse volksmond de kreet corrosion directe zodra het merk Talbot ter sprake kwam. In goed Nederlands: ze roestten onder je kont vandaan. Een paar Noord-Europese winters waren genoeg om een extra bruintint toe te voegen aan het kleurenpalet van de Samba die deze pagina’s siert. Anno 2024 is het daarom het veiligst om maar achterover te leunen in je leesstoel voor een hernieuwde kennismaking met de kleine Française. Dan drogen de vreugdetranen die het weerzien ongetwijfeld oproept tenminste op het papier of je bureaublad, en kunnen ze niet terechtkomen in de holle ruimten van het fragiele Sambaatje. Dat het merk Talbot net als zijn producten op een treurige manier aan zijn eind zou komen, was welhaast onvermijdelijk. Peugeot en Citroën hadden in 1979 Chryslers Europese tak met de merken Simca, Matra en Sunbeam overgenomen, maar het experiment om meerdere merken onder één dak samen te voegen, was gedoemd te mislukken.
Talbot was een samenraapsel van oude modellen
Het modellengamma was namelijk een samenraapsel van verouderde modellen van beide zijden van het Kanaal, zoals de Chrysler 180, de Sunbeam Avenger, de Simca 1100 en de extravagante Matra’s Bagheera en Rancho. Daarmee was het doodvonnis voor het merk Talbot al meteen getekend. Die merknaam had PSA nog maar enkele jaren eerder afgestoft, nadat hij jarenlang op de plank had gelegen bij de Britse Rootes Group en vervolgens bij Chrysler. Het avontuur betekende ook bijna de ondergang van PSA, maar dat concern had een reddingsanker in de vorm van de Peugeot 205.
Voor de Samba was er echter geen redden meer
aan. Dat maakt de paar Talbots die er nu nog over zijn natuurlijk des te interessanter. Dat geldt vooral voor de kleinste cabriolet die er indertijd te koop was, door Pininfarina voorzien van een ingetogen, maar buitengewoon fraai lijnenspel.
Vierdeurs cabriolet: bijzonder in die dagen
Het had best wat kunnen worden met de cabriolet, want toen Talbot in 1979 herrees uit de as van Chrysler-Simca, waren er nog maar twee vierzitscabriolets op de markt: de Rolls-Royce Corniche en de Volkswagen Kever 1303. Het was dus een slimme zet om de ultrakorte Peugeot 104 Z en de Citroën LNA niet alleen om te toveren tot de Talbot Samba hatchback met langere wielbasis, maar ook tot cabriolet met een rolbeugel – indertijd übercool – die in 1982 op de markt kwam. De Golf I Cabriolet was er toen al maar al die andere opengewerkte hatchbacks moesten nog verschijnen. Hoewel het motortje slechts 79 pk in huis heeft, is hij krachtig genoeg om de lichte Samba te laten dansen – in ieder geval gevoelsmatig. En dat des te meer wanneer bij geopend dak de rijwind zijn best doet om de Gitane zonder filter te doven die de doorsnee bestuurder toen rookte. Een kaskraker werd de charmante Samba toch niet, zodat in 1984 het besluit viel om te stoppen met het merk Talbot. De cabrio was nog tot 1986 verkrijgbaar. Wie durft het aan om de overgebleven exemplaren voor de ondergang te behoeden?