Suzuki Vitara: tweede facelift voor tien jaar oude cross-over
Lange adem
De huidige Suzuki Vitara blaast dit jaar tien kaarsjes uit op zijn verjaardagstaart, maar Suzuki stuurt de cross-over nog niet met pensioen. Sterker nog: in zijn tiende levensjaar krijgt de Vitara nog een facelift.
In oktober 2014 trok Suzuki tijdens de Autosalon van Parijs het doek van de huidige generatie Suzuki Vitara. De Vitara brak behoorlijk met zijn voorgangers. Suzuki's hoogpotige was stukken minder 'terreinwagen' en veel meer cross-over. Zo'n vier jaar na zijn marktintroductie klauterde de Vitara in 2018 van de snijtafel terug met een strakgetrokken smoeltje en een subtiel vernieuwde bilpartij. Zes jaar later acht Suzuki de tijd niet rijp voor volledige vernieuwing, maar voor nóg een facelift.
De Suzuki Vitara is direct als zodanig te herkennen, al betekent dat zeker niet dat er niets is gewijzigd. De koplampen hebben een nieuwe invulling gekregen. In de ertussen gehuisveste grille ligt de nadruk voortaan op één verchroomde horizontale lamel in plaats van een zestal verticale en ook de complete bumper gaat op de schop. Daarin zien we minder chroomkleurige accenten en juist meer zwarte kunststof opvulling. Voortaan dus geen in carrosseriekleur uitgevoerd strookje kunststof tussen de bovenste en de onderste grille. De complete onderste koelopening is nu door zwarte kunststof omlijst.
Suzuki introduceert verder uiteraard nieuwe lichtmetalen wielen en het brengt ook nieuwe lakkleuren naar de bijna tien jaar oude cross-over. Innerlijke wijzigingen zijn er ook, al hebben die geen betrekking op de aandrijflijn, maar op het interieur. De Vitara krijgt namelijk een nieuw en aanzienlijk groter infotainmentscherm. Dat is voortaan namelijk tot 9 inch groot en kan overweg met Apple CarPlay en Android Auto. De Vitara profiteert verder van aangescherpte veiligheidssystemen. Dual Sensor Brake Support II is verbeterd, de Vitara krijgt Driver Monitoring System – een aandachtswaarschuwing – maar ook adaptieve cruisecontrol en Lane Keeping Assist.
De Suzuki Vitara is er weer als 115 pk sterke 1.5 Hybrid en als mild-hybride 129 pk (+14 pk mild-hybride) sterke 1.4 Boosterjet Smart Hybrid. AllGrip-vierwielaandrijving is optioneel te krijgen op de Vitara met de mild-hybride aandrijflijn. De mild-hybride heeft overigens altijd een handgeschakelde zesbak.
Wat de vernieuwde Suzuki Vitara gaat kosten? Dat weten we nog niet. Wel meldt Suzuki dat de vernieuwde Vitara aan het begin van de zomer naar Nederland komt. Ondanks zijn leeftijd doet de Vitara het in Nederland aardig. In 2023 gingen er ruim 2.000 stuks van over de balie en daarmee was het de populairste nieuwe Suzuki van Nederland.
PRIVATE LEASE Suzuki Vitara
