Suzuki Vitara en S-Cross: Hybride maakt plaats voor mild-hybride

Mild-hybride voortaan ook met automaat

Suzuki Vitara
Suzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki S-CrossSuzuki S-CrossSuzuki S-Cross

Opmerkelijk nieuws uit de hoek van Suzuki. Zowel de Suzuki Vitara als de S-Cross verliest zijn volledig hybride aandrijflijn. Er komt een mild-hybride aandrijflijn met automaat voor in de plaats.

De Suzuki Vitara en de technisch aan die cross-over gelieerde S-Cross waren er tot voor kort met twee soorten aandrijflijnen. Er was een 1.4 BoosterJet Smart Hybrid geheten mild-hybride aandrijflijn met 129 benzine-pk's en 14 mild-hybride paarden én een 1.5 Hybrid geheten volwaardig hybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 115 pk. De hybride aandrijflijn is uit het gamma verdwenen.

Met het verdwijnen van de 1.5 Hybrid verdwijnt niet de mogelijkheid om voor een S-Cross of Vitara met automaat te gaan, hoewel de hybride aandrijflijn voorheen de enige met een automaat was. Hoe dat komt? Welnu: de Suzuki Vitara en Scross zijn als mild-hybride 1.4 BoosterJet Smart Hybrid voortaan ook met een automaat leverbaar. Deze mild-hybride aandrijflijn was er eerder enkel met een handgeschakelde versnellingsbak. Herkenbaar Suzuki: de 1.4 mild-hybride met automaat is er net als de variant met handbak - en de 1.5 Hybrid eerder - zowel met voorwielaandrijving als met AllGrip-vierwielaandrijving.

Om te voorkomen dat het met twee modellen, verschillende soorten aandrijflijnen en transmissies, voor- en vierwielaandrijving en diverse uitvoeringen te chaotisch wordt, hebben we de prijzen van alle varianten van de Suzuki Vitara en S-Cross in tabelvorm voor je opgediend.

Prijzen Suzuki Vitara - augustus 2025

AandrijflijnVermogenUitvoeringVanafprijs
1.4 BoosterJet Smart Hybrid129 pk (+14 pk)Comfort€29.999
1.4 BoosterJet Smart Hybrid129 pk (+14 pk)Select€30.999
1.4 BoosterJet Smart Hybrid Automaat129 pk (+14 pk)Select€34.299
1.4 Boosterjet Smart Hybrid AllGrip129 pk (+14 pk)Select€34.899
1.4 Boosterjet Smart Hybrid AllGrip Automaat129 pk (+14 pk)Select€38.599
1.4 Boosterjet Smart Hybrid129 pk (+14 pk)Style€33.299
1.4 Boosterjet Smart Hybrid Automaat129 pk (+14 pk)Style€36.599
1.4 Boosterjet Smart Hybrid AllGrip129 pk (+14 pk)Style€37.199
1.4 Boosterjet Smart Hybrid AllGrip Automaat129 pk (+14 pk)Style€40.899

Prijzen Suzuki S-Cross - augustus 2025

AandrijflijnVermogenUitvoeringVanafprijs
1.4 Boosterjet Smart Hybrid129 pk (+14 pk)Comfort€31.499
1.4 Boosterjet Smart Hybrid129 pk (+14 pk)Select€33.249
1.4 Boosterjet Smart Hybrid Automaat129 pk (+14 pk)Select€36.549
1.4 Boosterjet Smart Hybrid AllGrip129 pk (+14 pk)Select€37.149
1.4 Boosterjet Smart Hybrid AllGrip Automaat129 pk (+14 pk)Select€40.849
1.4 Boosterjet Smart Hybrid129 pk (+14 pk)Style€35.049
1.4 Boosterjet Smart Hybrid Automaat129 pk (+14 pk)Style€38.349
1.4 Boosterjet Smart Hybrid AllGrip129 pk (+14 pk)Style€38.349
1.4 Boosterjet Smart Hybrid AllGrip Automaat129 pk (+14 pk)Style€42.649

Maar, waarom?

Het verdwijnen van de 1.5 Hybrid uit het Nederlandse leveringsgamma en de terugkomst van de mild-hybride aandrijflijn met automaat, heeft alles te maken met het fiscale stelsel in Nederland, zo legt de importeur uit.

Voordat de 1.5 Hybrid-aandrijflijn in 2022 beschikbaar kwam, betrof de bpm-meerprijs voor een S-Cross of Vitara met 1.4 Smart Hybrid met automaat zo'n €1.000 ten opzichte van de mild-hybride versies met handbak. Voor de variant met 1.5 Hybrid-aandrijflijn betaalde je in de aanschafprijs geen hogere bpm. De CO2-uitstoot van de volledig hybride versies was namelijk gelijk aan die van de smaken met handbak. Wel lag de vanafprijs van de 1.5 Hybrids door de duurdere hybridetechniek iets hoger.

Dat was de situatie in Nederland. Binnen Europa is het Nederlandse bpm-stelsel echter vrij uniek. In Nederland viel met de 1.5 Hybrid ten opzichte van de eerdere 1.4 Smart Hybrid met automaat nog een klein prijsvoordeel te behalen. In andere Europese landen was de 1.5 Hybrid met automaat aanzienlijk duurder dan de 1.4 Smart Hybrid met automaat. Op Europees niveau biedt Suzuki met de teruggehaalde 1.4 Hybrid met automaat een beter aanbod (lees: betere prijs-/kwaliteitsverhouding) dan met de 1.5 Hybrid. De Suzuki S-Cross met 1.4 Smart Hybrid en automaat is in Nederland een paar honderd euro duurder dan de 1.5 Hybrid was. Bedankt bpm. Dat ligt in andere landen dus anders, daar is de 1.4 Smart Hybrid met automaat nu wél voordeliger dan de 1.5 Hybrid.

Suzuki benadrukt dat de herintroductie van de 1.4 Smart Hybrid geen stap terug in de tijd is en dat het zijn doelen op het gebied van emissie en verbruik heel serieus neemt. Het wijst daarbij onder meer op de recente introductie van de volledig elektrische eVitara en op het feit dat de Swift een van de zuinigste - zo niet de zuinigste - auto's met een handbak is Of en wanneer de 1.5 Hybrid in een later stadium weer beschikbaar komt, kan Suzuki op dit moment niet zeggen.

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 474
 

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.