SUV of stationwagon: occasionprijzen Opel Grandland versus Opel Insignia Sports Tourer

Op zoek naar beste deal

Opel Grandland X Hybrid4

We kunnen het riedeltje nog eens afsteken, maar inmiddels weet je wel dat stationwagon wordt verdrongen door het SUV-geweld. In dit artikel zetten we de occasionprijzen van de hippe SUV af tegen die van de vergelijkbare stationwagon uit eigen huis. Deze week gaat het tussen de Opel Grandland (X) en de Opel Insignia Sports Tourer. Welke is gebruikt de beste deal?

Je zou het niet meteen verwachten, maar toch is de basis van dit artikel anders dan anders. Waar de Mazda 6 en Mazda CX-5, maar ook de Volkswagen Passat en Tiguan veel van hun techniek delen, is dat bij deze Opels niet het geval. De Insignia is nog een ‘echte’ General Motors-Opel, terwijl de Grandland is gebaseerd op techniek van wat inmiddels Stellantis heet. Zou die wetenschap zijn weerslag hebben op de prijzen? 

Grandland of Insignia, welke occasion is duurder? 

Ondanks de verschillende basis is vergelijken niet moeilijk: beide auto’s werden in 2017 aan het publiek voorgesteld. Net als altijd beginnen we met de twee eerste bouwjaren, waarbij we een voor de occasionkoper relevante kilometerstand tot 150.000 selecteren. Het resultaat is een overzicht waarbij het, meer nog dan bij de andere modellen, stuivertje wisselen is.  

Opel Insignia - Occasion aankoopadvies

Kijken we naar de voordeligste auto’s, dan zien we een absolute bodemprijs van €13.950,-, waarbij de Insignia Sports Tourer zo’n 12.000 kilometer ervarener is dan de Grandland X waartegen hij het opneemt. In ruil daarvoor biedt hij wel een 1,5-liter viercilinder met 165 pk, terwijl de SUV met een 1.2-driepitter (131 pk) komt.  

Opel Grandland X Hybrid4

Bovenstaande auto’s zijn wel de echte koopjes, maar als je voor €15.000,- een van beide modellen zoekt, heb je ook nog wat te kiezen. Daarbij scheelt het dat de Insignia Sports Tourer weliswaar zeldzamer is, maar met onze criteria worden er nog altijd zo’n vijftig stuks aangeboden. Het valt in het niet bij de Grandland X, want daarbij is de kans dat je de uitvoering van jouw gading vindt zo’n drie keer groter. 

Meer verschil na de facelift? 

Hoewel Opel beide modellen tegelijkertijd op de markt bracht, werden ze niet tegelijk gefacelift. In 2020 kreeg de Insignia zijn laatste aanpassingen, terwijl de Grandland zijn vernieuwingen een jaar later kreeg. In het geval van de SUV liet Opel zien dat de auto nog even mee moest, terwijl de Insignia duidelijk onder een afvloeiingsregeling viel. Plat gezegd: het nieuwe familiegezicht ging aan de Insignia voorbij. Niet dat het de Grandland nu zo goed stond, want die bloedhippe Vizor werd met kunst- en vliegwerk op de oude koets geplakt. 

Opel Insignia

Voor occasionprijzen maakt dat geboetseer niet uit, want hier dicteren vooral leeftijd en kilometerstand de prijs. Daarover gesproken: we zetten het gewenste bouwjaar voor beide modellen op 2021 en houden gemakshalve een kilometerstand van maximaal 150.000 aan. Meteen zien we de trend van de afgelopen jaren: de Insignia Sports Tourer wordt, met een aanbod van slechts twaalf gebruikte exemplaren, rap zeldzamer dan de ruim 300 aangeboden SUV’s. 

Opel Grandland - Achteruitkijkspiegel

Aan de voordeligste Vizor-Grandland hangt een prijskaartje van €20.995. Met bouwjaar 2022 en een kilometerstand van net 88.000 lijkt dat best een goede deal. Niet dat je dat moet bekopen met een incourante kleur, nee, het bewuste exemplaar is uitgevoerd in het tegenwoordig zo hippe zwart-zwart-zwart.  

Een gefacelifte Insignia Sports Tourer gaat voor aanzienlijk meer over de toonbank. Maar liefst € 30.995,- moet je meebrengen voor de goedkoopste ‘nieuwe’ stationwagon. Met bouwjaar 2021 is hij iets ouder dan zijn SUV-tegenhanger en de kilometerstand is met net 85.000 vergelijkbaar. Niet vergelijkbaar is de uitrusting. Waar je de Grandland nog zelf door de versnellingen moet jagen, neemt de Insignia je die moeite uit handen. Sowieso gaat versnellen in de Insignia moeitelozer: dit specifieke exemplaar trakteert je op 200 pk. 

Vergelijkbaar zijn beide auto’s dus alleen qua bouwjaar en kilometers, dus helemaal eerlijk is dat niet. Selecteren we een facelift-Grandland met automaat, dan verlangt de dealer daar €26.975 voor terug. Daar krijgen we wel een bijna nieuwe plug-in hybride met slechts 12.838 kilometer voor terug. 

Opel Grandland Back to Basics

En een echt bijna nieuwe? 

Net als altijd zoeken we ook naar de nieuwste occasions. In het geval van de Insignia relevant, omdat er geen opvolger komt, en in het geval van de Grandland wellicht voor iemand die kickt op een niet passende Vizor. Voor diegene is er goed nieuws: een zo goed als nieuwe ‘oude’ mag mee voor €30.990. Je krijgt dan een 1,2-liter driecilinder en een transmissie die je zelf mag schakelen. Desondanks lijkt het een goede deal, want een echt nieuw voorraadmodel doet al gauw ruim €40.000. 

Voor wie een van de allernieuwste Insignia Sports Tourers wil, is de keuze beperkt. Er staan vier exemplaren uit 2022 te koop, met prijzen variërend van €36.430 tot €49.890 voor de duurste. Die laatste is wel ‘uniek’, zoals de verkoper zelf al aangeeft. 

Opel Insignia

Ben je dus in de markt voor een gebruikte ruimte-Opel en twijfel je tussen Grandland en Insignia, dan sta je voor een grote uitdaging. Wanneer je een wat oudere auto wilt, kun je voor hetzelfde geld kiezen tussen een mooie Insignia Sports Tourer en een vergelijkbare Grandland, terwijl de SUV bij latere bouwjaren een stuk bereikbaarder is. 

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.